رضایت 80 درصدی شهروندان از اجرای طرح طعمه گذاری موش های شهری در قزوین

شنبه 14 آذر 1394 ساعت 11:44
رضایت 80 درصدی شهروندان از اجرای طرح طعمه گذاری موش های شهری در قزوین
میزان 80 درصد رضایتمندی شهروندی درطرح مذکور تحقق یافته است،

 

در نظر سنجی صورت گرفته جهت ارزیابی طرح طعمه گذاری برخی انهارشهر، در مجموع 102 فرم توزیع شده، 80درصد شهروندان از اقدامات انجام شده سازمان مدیریت پسماند در خصوص كنترل جمعيت موشها ابراز رضايت داشتند.
به گزارش پسماند ایران به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین؛ سازمان مدیریت پسماند در مهر ماه سال جاری طرح پایلوت طعمه گذاری جهت کنترل جمعیت موش ها را به عنوان بخشی از مدیریت کنترل جمعیت جوندگان به انجام رساند. در این طرح جویهای خیابانهای طالقانی ،مولوی و منتظری که بیشترین وفور موش ها را داشتند به عنوان محله هدف انتخاب شدند . در پایان این طرح جهت ارزیابی ابعاد مختلف موضوع پرسش نامه هایی طراحی و در اختیار کسبه این خیابانها قرار گرفت .در اين برنامه كه در مجموع 102 نفر مورد نظر سنجی قرار گرفتند ، موضوعاتی از قبیل عملکرد سازمان مدیریت پسماند و موثر بودن سم مورد استفاده و همچنین نقش شهروندان در کاهش جمعیت موش های شهری مورد ارزیابی قرار گرفت .
این روابط عمومی افزود:نتایج نشان داد 80درصد از نظر سنجي شوندگان از اقدامات انجام شده سازمان مدیریت پسماند در خصوص كنترل جمعيت موشها ابراز رضايت دارند . همچنین 70درصد از اين افراد نيز اعلام كرده اند كه جمعيت موشها پس از طعمه گذاري كاهش قابل توجهي داشته است ، طي اين نظر سنجي 75درصد افراد عدم تخليه زباله در جويها و معابر را بهترين راهكار جهت كنترل جمعیت موشها دانسته اند .
نتایج این نظر سنجی در مجموع نشان مي دهد كه اكثر افراد از نقش خود و سایرشهروندان در كنترل جمعيت موشها از طریق عدم تخلیه زباله در جویها و معابر و همچنین قرار دادن به موقع آن در مخازن زباله در کاهش جمعیت موشها اطلاع دارند ، بنابراين سازمان مدیریت پسماند قصد دارد در برنامه آتي خود طرح هايي در جهت تبدیل آموزش به رفتار وتغییر عملکرد را جهت کاهش پایدار جمعیت موشهای شهری انجام دهد.
در این نظر سنجی شیر خورشیدی یکی از کسبه خیابان مولوی اظهار داشت :موشهای بسیار زیاد با جثه درشت در زیر زمین فروشگاه تردد داشتند و به اکثر اقلام موجود خسارت وارد می کردند به طوری که مجبور به تخلیه زیر زمین شدیم ولی با اجرای این طرح دیگر موشی مشاهده نکردیم .
در همین راستا چیت ساز یکی دیگر از کسبه خیابان منتظری نیز ضمن تشکر از عوامل سازمان، اجرای طرح مقابله با موش های شهری را در سطح این خیابان بسیار با ارزش و حائز اهمیت دانست و خاطر نشان کرد :موشها در زمان بارندگی از کانالهای سر پوشیده خارج و به داخل مغازه ها هجوم می آوردند که با طعمه گذاری انهار این خیابان دیگر موشی مشاهده نشده است.
منتظری مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین نیز با بیان اینکه شهرها همواره به دلیل تمرکز محیطی کانون هجوم مخاطرات زیست محیطی می‌باشند و این مسئله به خصوص در شهرهای کشورهای درحال توسعه، نمود بیشتری می‌یابد تصریح کرد: به دنبال اثرات منفی حاصل از رشد و توسعه بی‌برنامه بر روی محیط زیست، توجه به ارزیابی اثرات زیست محیطی در طرح های شهری از ضروریات به حساب می آید.
وی تصریح کرد:طرح های جامع شهری دارای آثار و پیامدهایی هستند که معمولا ازحیطه زندگی یک نسل فراتر رفته و سالهای متمادی نقش حساس خود را درزندگی ساکنین یک شهر ایفا می نمایند ازاین رو برخورد شایسته آن است که تلاش کافی درجهت ازبین بردن اثرات منفی و نقاط ضعف این طرح ها به عمل آید تا بتوانند به صورت ابزارهای مناسبی جهت تحول و اصلاح وضعیت شهرها درآیند لذا از این رو طرح طعمه گذاری انهار شهر با سم ضد انعقاد خون دی فتیالون مینی واکس مورد ارزیابی قرارگرفت که نتایج حاصل از این ارزیابی نشان میدهد به میزان 80 درصد رضایتمندی شهروندی درطرح مذکور تحقق یافته است، از این رو شهروندان میتوانند در صورت اطلاع از کلونی موش ها و یا مشاهده موشهای شهری در جوی ها و معابر شهر موضوع را کتبا به سازمان اعلام نمایند تا طعمه گذاری در محل مورد نظر صورت گیرد.