ساخت نوعي پليمر زيستي که به طور کامل بازيافت مي شود

دوشنبه 16 آذر 1394 ساعت 03:36
ساخت نوعي پليمر زيستي که به طور کامل بازيافت مي شود
گزارش کامل اين تحقيقات در نشريه Nature Chemistry منتشر شده است.

 

اين پليمر زيستي توسط يکي از محققان دانشگاه کلورادو به نام يوگن چن از يک مونومر خاص موسوم به Gamma-butyrolactone يا به اختصار GBL توليد شده که اغلب دانشمندان تصور مي کردند قابليت تبديل به پليمر را ندارد. اين مونومر به صورت مايعي شفاف است که معمولا به عنوان شوينده يا چسب مورد استفاده قرار مي گيرد. در علم شيمي، مونومرها موادي هستند که از مولکول هاي واحد تشکيل شده اند و مي توانند به يکديگر بپيوندند تا مولکول هاي بزرگتري موسوم به پليمر را تشکيل دهند.

چن با کمک يکي از همکاران خود توانست با تغيير شرايط توليد و کاتاليزور مورد استفاده، چندين روش مختلف را براي توليد پليمر زيستي از GBL بيابد. آن ها پليمر توليد شده را polyGBL ناميدند. ساختار اين پليمر بسيار شبيه به نوعي پليمر زيستي موسوم به P4HB است که از نوعي باکتري به دست مي آيد و براي ساخت نوعي پلاستيک قابل بازيافت به کار مي رود. با توجه به اين که هزينه توليد polyGBL بسيار کمتر از P4HB است انتظار مي رود به زودي جايگزين آن شود. ويژگي منحصر به فرد polyGBL اين است که محققان يک واکنش گرمايي براي معکوس کردن فرآيند توليد آن يافته اند و مي توانند polyGBL را به شکل مونومري که ماده اوليه توليد پليمر بوده است باز گردانند. به همين علت کارآيي polyGBL بسيار بيشتر از پلاستيک هاي دوستدار محيط زيست است که صرفا در طبيعت تجزيه و بازيافت مي شوند.

اين تحقيقات راه را براي توليد اشياي پلاستيکي هموار مي کند که نه تنها عاري از مشتقات نفت هستند، بلکه با استفاده از حرارت به سادگي بازيافت مي شوند.گزارش کامل اين تحقيقات در نشريه Nature Chemistry منتشر شده است.