زباله جمع کن ها ، آلوده کنندگان محیط زیست خلخال

چهارشنبه 25 آذر 1394 ساعت 12:15
زباله جمع کن ها ، آلوده کنندگان محیط زیست خلخال
گزارش: بهرام نقی زاده

افراد زباله جمع کن در خلخال با جمع آوری زباله های قابل بازیافت و بیرون ریختن محتویات داخل سطل های جمع آوری زباله محیط زیست این شهر را آلوده می کنند.

به گزارش پسماند ایران ، ده ها نفر از افرادی که به قصد جمع آوری اشیای کارتنی ، کاغذی و پلاستیکی قابل بازیافت هر شب این سطل ها را وارونه کرده و زباله های داخل آن را در اطراف محیط زندگی شهروندان پراکنده می کنند جان شهروندان را درمعرض خطر آلودگی و ابتلا به انوع بیماری ها قرار داده اند.
با وجود مقابله مقطعی شهرداری خلخال با افراد خاطی و آلوده کننده محیط زیست فعالیت زباله جمع کن های خلخال هر روز بیشتر شده و
این افراد در روز روشن نیز به راحتی در مقابل چشمان مردم اقدام به خالی کردن زباله دان ها و رها سازی زباله ها در محوطه پیرامون خیابان ها و کوچه های شهر خلخال می کنند.
کار پراکنده سازی زباله ها در این شهر علاوه بر آلودگی محیط زیست مشکل تجمع سگ های ولگرد و در مواقعی برخی حیوانات دیگر را برای تغذیه زباله ها در محل های مختلف به همراه دارد. دکتر علی اکبر شکارچی ، رییس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ، درمانی خلخال در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: ادامه فعالیت زباله جمع کن ها در اطراف سطل های زباله و محل دفن زباله های شهر برای سلامتی افراد جامعه خطرناک است و این افراد
می توانند عامل انتقال انواع بیماری های واگیردار به افراد سالم باشند. وی اظهار کرد: ادامه کار این افراد و جمع آوری اشیای مختلف از داخل سطل ها جمع آوری زباله در حالی که هنوز زباله های پزشکی و عفونی در کنار زباله های عادی شهر در داخل آنها قرار داده می شود احتمال آلودگی زباله جمع کن ها به انواع بیماری ها را افزایش می دهد.
شکارچی با اشاره به افزایش روزافزون تعداد سگ های ولگرد در داخل شهر خلخال و تغذیه این حیوانات به همراه گربه ها ، پرندگان و برخی دیگر از حیوانات از زباله های پراکنده گفت: متاسفانه پراکنده شدن زباله ها در اطراف این سطل ها و نبود ساز و کار لازم برای پیشگیری از ادامه روند فعالیت زباله جمع کن ها از سوی شهرداری خلخال تهدیدی جدی علیه سلامتی شهروندان خلخال است.
او افزود: انتظار می رود شهرداری خلخال در کنار برخورد با این معضل اجتماعی برای تفکیک زباله های پزشکی از عادی ، اتلاف سگ های ولگرد و تغییر در نحوه جمع آوری زباله های سطح شهر سریع اقدام کند. این در حالی است که مسوولان اجرایی خلخال بارها در جلسات شورای سلامت و امنیت غذایی این شهرستان به برخورد عوامل شهرداری با زباله ها جمع کن ها و جلوگیری از آلودگی شهر به واسطه فعالیت برخی افراد در ریختن زباله های داخل سطل های زباله به معابر عمومی تاکید کرده اند ولی اقدام مناسبی از سوی شهرداری خلخال در این زمینه نشده و شهروندان خلخالی خواستار برخورد قاطع با این افراد و جمع آوری زباله های پراکنده در معابر عمومی اطراف باکس های جمع آوری زباله ها هستند. شهرستان خلخال با 95 هزار نفر جمعیت در 105 کیلومتری جنوب اردبیل قرار دارد.