دغدغه‌های مسئولان قزوینی در فرهنگ‌سازی تفکیک زباله

یکشنبه 29 آذر 1394 ساعت 11:39
دغدغه‌های مسئولان قزوینی در فرهنگ‌سازی تفکیک زباله
مسئولان شهری قزوین با بیان دغدغه‌های خود در اهمیت تفکیک زباله از مبدأ بر لزوم فرهنگ‌سازی صحیح آن بین شهرودان قزوینی تأکید کردند.

به گزارش پسماند ایران، زباله یکی از مشکلات جوامع بشری است که با افزایش مقدار آن، از مهم‌ترین دغدغه‌های مسئولان شهری به شمار می‌آید و نگرانی‌های آنان برای اداره شهر افزایش می‌یابد.
امروزه در ایران سالانه میلیون‌ها تن زباله تولید و از چرخه خارج می‌شود ولی در بسیاری از کشورهای دنیا برای استفاده بهینه از همه سرمایه‌های ملی و بازگرداندن مجدد پسماندها به چرخه مصرف از آخرین فناوری پیشرفته بهره‌برداری می‌کنند. اگر از این فناوری در بازیافت دوباره زباله‌ها استفاده شود، مقدار فراوانی از آنها به چرخه تولید باز می‌گردد که این مهم، فواید بی‌شماری دارد که صرفه‌جویی در مصرف انرژی و منابع طبیعی و فضای کمتر برای دفن زباله‌ها از جمله آنها است.
در سال‌های گذشته مسئولان شهری قزوین برای بازیافت مطلوب پسماندها به این نتیجه رسیدند تا فرهنگ تفکیک زباله تر از خشک در مبدأ را به صورت جدی با اجرای برنامه‌های مختلف در دستور کار قرار دهند و به صورت جدی به این موضوع بپردازند.
از طرف دیگر سایت محمدآباد را برای راه‌اندازی مجتمع دفن بهداشتی زباله‌ها و پسماندهای شهری در نظر گرفتند تا در این مکان اقدامات دفن، تفکیک و بازیافت انواع زباله‌ها به درستی انجام شود.
اکنون شهروندان قزوینی همانند گذشته به تفکیک پسماند خشک از تر در مبدأ بی‌توجه نیستند و به خوبی این کار را در منازل خود انجام می‌دهند، ولی هستند افراد بی‌شماری که هنوز، از انجام این کار مهم غفلت می‌کنند.


تولید روزانه 260 تن زباله در قزوین


مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین در خصوص تفکیک زباله تر از خشک در مبدأ در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار کرد: اقدامات متعددی در این راستا صورت گرفته که اجرای برنامه‌های آموزشی برای شهروندان قزوینی از جمله آنها است.
مجتبی منتظری برگزاری تئاترهای خیابانی با رویکرد پسماند و تفکیک از مبدأ، اجرای نمایش عروسکی، گلبهار و درخت مهربون برای همه مهدهای کودک‌ به منظور آشنایی کودک با بازیافت و کارگاه‌های آموزشی سازه‌های نجات تخم‌مرغ با مواد بازیافتی را از جمله این برنامه‌ها عنوان کرد.
وی تهیه و توزیع کتب آموزشی و کمک آموزشی به کودکان و نوجوانان و نونهالان در 7 هزار نسخه، تبلیغات محیطی و اجرای طرح کارگاه‌های آموزشی و مشارکتی مدارس و سطح محلات شهر قزوین از دیگر اقدامات سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین برشمرد.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین با اشاره به اینکه زنان به عنوان اصلی‌ترین و مؤثرترین گروه هدف در تفکیک زباله تر از خشک در مبدأ به شمار می‌آیند، بیان کرد: کارگاه‌های آموزشی مختلفی برای آنان برگزار کردیم تا آنها و فرزندانشان، تفکیک زباله را جدی بگیرند و این موضوع با آمار قابل توجهی در قزوین محقق شود.
منتظری با بیان اینکه اکنون در شهر قزوین روزانه 260 تن زباله تولید می‌شود، گفت: این زباله‌ها به همراه پسماند برخی از شهرهای استان قزوین به مجتمع پردازش و دفع زباله محمدآباد واقع در کیلومتر 28 جاده قزوین به بویین‌زهرا انتقال داده می‌شود.
این مسئول با اشاره به اینکه بعد از پردازش پسماند، چهار درصد از این زباله‌ها قابل بازیافت هستند، افزود: از جمله این موارد کاغذ، پلاستیک و غیره برای جداسازی به صنایع تبدیلی و تولید محصولات جدید فرستاده می‌شوند.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین با اشاره به اینکه آغاز طرح تفکیک زباله در مبدأ از سال 85 در شهر قزوین اجرایی شده است، اظهار کرد: با اجرای طرح فوق، شهروندان قزوینی به اهمیت این طرح بیشتر پی می‌برند به همین دلیل آمار جداسازی زباله تر از خشک در حال افزایش است.


فرهنگ‌سازی تفکیک پسماند از مبدأ می‌توان زباله را تبدیل به سرمایه کرد


منتظری با بیان اینکه با فرهنگ‌سازی تفکیک پسماند از مبدا، می‌توان زباله را تبدیل به سرمایه کرد، ابراز کرد: آگاه‌سازی شهروندان و جلب مشارکت آنها در این تفکیک می‌توان از ترکیب پسماندهای خشک ارزشمند مانند کاغذ با پسماندهای تر جلوگیری و هزینه‌های جمع‌آوری و حمل، مصرف سوخت و آلودگی محیط زیست را کاهش داد.
وی افزود: باید در ابتدا تولید زباله کاهش یابد و سپس با دقت در تفکیک آن، می‌توان مقدار قابل توجهی از آنها را دوباره بازیافت کرد، در تحقق این هدف مشارکت مردم یک نیاز جدی است تا بتوان سریع‌تر به اهداف مورد نظر رسید.
معاون خدمات شهری شهرداری قزوین در خصوص تفکیک زباله تر از خشک در مبدأ در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار کرد: روزانه 570 تن پسماند استان قزوین اعم از پسماندهای عفونی، صنعتی و ویژه جمع‌آوری و در سایت محمدآباد ساماندهی می‌شود.
حمیدرضا محمدی‌الموتی با بیان اینکه ساماندهی زباله‌های استان قزوین در سایت محمدآباد موجب جلوگیری از آلودگی هوا و حفظ محیط زیست شده است، گفت: ضروری است با سرمایه‌گذاری بیشتر در این سایت حجم فراوانی از زباله‌ها مجدداً بازیافت شود.
وی با اشاره به اینکه هزینه پردازش هر کیلو زباله 20 هزار تومان و هزینه انتقال زباله به سایت محمدآباد 50 هزار تومان است، بیان کرد: قزوین در جمع‌آوری حجم خوبی از زباله‌ها به ویژه مطب‌ها نسبت به شهرهای دیگر موفق عمل کرده است.


لزوم کاهش حجم تولید زباله‌ها در بین شهروندان قزوینی


رئیس کمیسیون شورایاری شورای اسلامی شهر قزوین در خصوص تفکیک زباله تر از خشک در مبدأ در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار کرد: باید کاهش حجم تولید زباله‌ها را در بین شهروندان قزوینی فرهنگ‌سازی کرد، این موضوع با همت مسئولان شهری سریع‌تر محقق می‌شود.
محمدرضا صدیقی با بیان اینکه سلامتی مردم با کاهش تولید زباله، ارتباط مستقیم دارد،‌ اضافه کرد: در این زمینه افزایش مشارکت مردم می‌تواند نتایج ارزشمندی را داشته باشد و مسئولان را در کاهش تولید حجم زباله کمک بسزایی کند. وی با بیان اینکه یکی از موضوع‌ها و دغدغه‌های اصلی شهر قزوین، کاهش حجم تولید زباله‌ها است، بیان کرد: در تحقق این مهم باید همه نهادها مربوطه با برگزاری برنامه‌های مختلف و متنوع تلاش کنند تا تفکیک زباله خشک از تر به خوبی عملیاتی شود.
رئیس کمیسیون شورایاری شورای اسلامی شهر قزوین عنوان کرد: از جمله برنامه‌های مؤثر در کاهش حجم تولید زباله می‌توان طرح بازدید قشرهای مختلف مردم از سایت پسماند محمدآباد را اجرا کرد تا آنها بیشتر به اهمیت موضوع پی ببرند. صدیقی ادامه داد: با این بازدید، شهروندان قزوینی در جریان وضعیت تولید زباله قرار می‌گیرند و در کاهش تولید آن انگیزه خود را ارتقا می‌دهند.
این مسئول با اشاره به اینکه باید زباله‌های کاغذی از شیشه و بطری جدا شوند، خاطرنشان کرد: این زباله‌ها هر دو در یک سطل ریخته می‌شود، در حالی که شهروندان قزوینی آمادگی لازم برای جداسازی آنها را دارند.
رئیس کمیسیون شورایاری شورای اسلامی شهر قزوین ادامه داد: برای تفکیک زباله‌های کاغذی از شیشه و غیره باید کیسه‌های زباله با رنگ‌های مختلف در اختیار شهروندان قزوینی قرار گیرد تا آنها زباله‌های خود با جداسازی در یک سطل بریزند که تحقق این مهم موجب تکفکیک راحت‌تر مأموران نیز می‌شوند.
رئیس کمیسیون پیگیری و نظارت شورای اسلامی شهر قزوین در خصوص تفکیک زباله تر از خشک در مبدأ در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار کرد: آموزش دادن شهروندان قزوینی در کاهش تولید زباله و فرهنگ‌سازی کردن تفکیک پسماند از مبدأ، می‌تواند تأثیر چشمگیری در کاهش تولید و افزایش بازیافت زباله‌ها داشته باشد.
فاطمه اشدری افزود: آموزش تفکیک زباله تر از خشک به شهروندان قزوینی می‌تواند در فرهنگ‌سازی این موضوع کمک بسزایی کند به همین دلیل برگزاری این آموزش‌ها باید در دستور کار مسئولان مربوطه باشد.
وی ادامه داد: با اجرای مصمم آموزش‌های فوق، می‌توان شاهد روزافزون کاهش تولید زباله و تفکیک آن از مبدأ شد که تحقق این موضوع در جلوگیری از آلودگی هوا و حفظ محیط زیست نقش بسزایی دارد.
رئیس کمیسیون پیگیری و نظارت شورای اسلامی شهر قزوین عنوان کرد: باید فضایی را در جامعه ایجاد کرد تا قشرهای مختلف مردم به ویژه بانوان در ضرورت تفکیک زباله تر از خشک دو چندان همت کرده و با اجرای آن مسئولان شهری را در فرهنگ‌سازی کمک کنند.
گفتنی است با فرهنگ‌سازی کاهش حجم تولید زباله و تفکیک پسماند تر از خشک در مبدأ می‌توان مقدار قابل توجهی از زباله را بازیافت و همچنین به حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا کمک بسزایی کرد.
تحقق این هدف یاد شده نیازمند مشارکت شهروندان قزوینی است که امیدواریم با همت آنها در کوتاه‌ترین زمان به اهداف تعریف شده در این زمینه رسید.