خروج کارخانه بازیافت یاسوج ار مدار فعالیت/ خبری از زیرساخت نیست

سه شنبه 02 اسفند 1401 ساعت 17:55

 فاز تفکیک کارخانه بازیافت شهر یاسوج تنها چند ماه پس از افتتاح از مدار خارج شد.

به گزارش پسماند ایران به نقل از خبرگزاری مهر، تأمین زیرساختی و خدماتی، اصل اولیه در استقرار ظرفیت‌های تولیدی، واحدها، مراکز و کارخانجات است.

خدمات زیرساختی حلقه مفقوده ای است که در کهگیلویه و بویراحمد سال‌ها صنایع و امنیت سرمایه گذاری را با مشکل مواجه کرده است.

بروکراسی‌های اداری، ضعف خدماتی و مشکلاتی از این قبیل بار سنگینی بر گرده سرمایه گذاران بوده است.

این بار و در حالی که کهگیلویه و بویراحمد یکی از ضعیف‌ترین استان‌ها در بحث بازیافت محسوب می‌شود، موتورهای کارخانه بازیافت شهر یاسوج با خاموشی پیوند خورده تا زخم کهنه عدم حمایت‌ها سر باز کند.

منطقه «دو پشته» که روزی محل دپوی طلای کثیف «زباله» شهر یاسوج و اطراف بود و بی هیچ استفاده‌ای ظرفیت‌های بازیافتی را از خود دور می‌دید، با کلنگ زنی تاریخی اولین کارخانه بازیافت شهر یاسوج روزنه امیدی را به خود دید.

پایتخت طبیعت ایران می‌رفت که با افتتاح کارخانه بازیافت بهتر نفس کشیده و جولان کمتر زباله و درآمد زایی در منطقه «دو پشته» محقق شود.

علیرغم همه سختی‌ها فاز تفکیک کارخانه بازیافت شهر یاسوج با حضور وزیر کشور در هفتم شهریور سال جاری افتتاح شد.

این پروژه ظرفیت تفکیک روزانه ۴٠٠ تن زباله و افزایش آن تا ۹٠٠ تن نیز دارا است.

بر اساس بررسی میدانی خبرنگار مهر، تنها کمتر از سه ماه از آغاز فعالیت، کارخانه تفکیک یاسوج از مدار خارج شده است.

علیرغم حفاری گاز، حفر و تأمین لوله آب توسط سرمایه گذار، این پروژه در زیرساخت‌های اولیه مانده و شهرداری نیز به عنوان متولی بخش بازیافت اقدام مؤثری انجام نداده است.

بررسی مهر نشان می‌دهد که علیرغم فعال شدن کارخانه بازیافت شهر یاسوج، به دلیل عدم تأمین مالی مطلوب و پرداخت نشدن حقوق، تفکیک حین جمع آوری زباله توسط نیروهای شهرداری موجب انتقال پایین‌ترین میزان زباله همراه با ظرفیت بازیافت شده و ادامه استمرار فعالیت مراکز دپوی ضایعات به فعالیت کارخانه نیز آسیب زده است.

نکته قابل تأمل و نگران کننده این است که آب کارخانه بازیافت در زمان ساخت و فعالیت کمتر از چند ماه توسط تانکر تأمین شده و در زمان افتتاح نیز ژنراتور برق در خط تفکیک وظیفه تأمین را انجام داده است.

از سویی عدم تأمین گازرسانی در سوز سرما و دمای زیر صفر منطقه دوپشته بر مشکلات سرمایه گذار افزوده است.

بر همین اساس و با تمام تلاش‌ها، توان سرمایه گذار برای روی پا نگه داشتن این مجموعه در همان سه ماه اول و با هزینه شخصی بوده و ضعف خدماتی اولین کارخانه بازیافت یاسوج را کیش و مات کرد.

باید دید بخش‌های متولی نسبت به تعطیل شدن کارخانه‌ای که روزنه امید اشتغال و درآمد زایی برای استان بوده چه واکنشی داشته و آیا نسخه مؤثری برای این کارخانه پیچیده خواهد شد.