عضو شورای شهر اهواز مطرح کرد؛ ۲ پیشنهاد عملی برای جمع آوری و دفع پسماندهای عفونی در اهواز

دوشنبه 09 مرداد 1402 ساعت 11:05
عضو شورای شهر اهواز مطرح کرد؛ ۲ پیشنهاد عملی برای جمع آوری و دفع پسماندهای عفونی در اهواز

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر اهواز گفت: پیشنهاد جمع آوری و امحاء زباله‌های عفونی توسط شهرداری در صورت موافقت شورا و شهرداری و همچنین پیشنهاد انعقاد قرارداد با یک سرمایه گذار در این راستا دو مصوبه‌ای بود که در کمیسیون خدمات شهری مطرح شد.

به گزارش پسماند ایران، جلسه کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر اهواز امروز_ یکشنبه ۸ مرداد ماه _به ریاست یونس اسفندیاری نژاد و با حضور اعضای کمیسیون، معاون بهداشت علوم پزشکی اهواز، رئیس نظام پزشکی اهواز، رئیس بهداشت شرق و بهداشت غرب و رئیس اداره محیط زیست اهواز برگزار شد.

در این جلسه علی بنی عگبه رئیس اداره محیط زیست اهواز اظهار کرد: با پیگیری‌های انجام شده تمام ۲۱ بیمارستان تحت نظر در اهواز دارای سیستم اتوکلاو برای بی‌خطر سازی پسماندهای عفونی هستند.

وی در خصوص مراکز خرد مانند مطب‌ها گفت: اهواز یکی از مراکز بزرگ درمانی در قالب کلینیک‌ها و مطب‌ها است که لازم است این حجم از تولید زباله عفونی کنترل شود.

لزوم ورود بخشی خصوصی به حوزه پسماند عفونی

پژمان بختیاری نیا معاون بهداشت علوم پزشکی اهواز و رئیس مرکز بهداشت خوزستان نیز در این نشست گفت: بیمارستان‌های دولتی و خصوص دارای ظرفیت‌هایی هستند که توانایی امحا زباله‌های عفونی خود را تا حدودی دارند اما برای مراکز خصوصی مانند مطب‌ها و کلینیک‌ها همه راه‌ها را در چند سال اخیر در کارگروه‌های پسماندهای پزشکی بررسی شد، باید اعلام کنیم تنها راه حل این موضوع ورود بخش خصوصی قوی به این حوزه و یا ورود مستقیم و یا غیر مستقیم شهرداری به حوزه پسماندهای عفونی است.

محمود ثابت قدم مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اهواز در این جلسه ضمن اشاره به اعلان سازمان پسماند مبنی بر عدم دریافت پسماند عفونی در سال‌های اخیر، اظهار کرد: این اعلان برای این است که دریافت زباله‌های عفونی بی خطرساز نشده و با ریسک خطر بالا انجام می‌گرفت که منجر به آلوده شدن کسانی می‌شد که در این فرآیند به هر ترتیب با آن در تماس بودند.

وی اضافه می‌کند: با توجه به اینکه ظرفیت بیمارستان‌ها محدود است، پیشنهاد می‌شود یکی از دستگاه‌های متولی بهداشت همانطور که در بیمارستان‌ها امحا پسماندهای عفونی را انجام داده و موفق بوده‌اند، در مطب‌ها و کلینیک‌ها نیز با به‌کارگیری بخش خصوصی قوی و یا از طریق راهکارهای امتحان شده و موفق در بیمارستان‌های دولتی، بی‌خطر سازی و امحا پسماندهای عفونی را برای مراکز خصوصی را نیز انجام دهند.

نظام پزشکی خوزستان قوه اجرایی ندارد

علی جواهر فروش‌زاده رئیس سازمان نظام پزشکی اهواز گفت: نظام پزشکی یک دستگاه خصوصی و صنفی است و حق بستن قرارداد با پیمانکار را ندارد، در واقع این نهاد قوه اجرایی ندارد.

وی ادامه می‌دهد: کارگروه مدیریت پسماند استان ۲۶ مصوبه داشته که حتی در یکی از آنها نیز وظیفه اجرایی به نظام پزشکی محول نشده و عمده وظایف اجرایی متوجه دستگاه‌های دیگر است، پیشنهاد می‌دهیم از طریقی که تزریق مالی انجام شد، به دلیل داشتن فضا، استقرار دستگاه در سایت صفیره انجام شود.

عرفان مردانی رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز در این نشست مطرح کرد: پسماندهای عفونی چالشی است که سال‌ها درگیر آن هستیم، از ابتدای شروع به کار شورا ما در موضوعات زیادی مثل موضوع سگ‌های بلاصاحب کار مشترک و همکاری داشتیم و نتیجه بسیار خوبی داشت.

وی با اشاره به اینکه دستگاه بهداشت یکی از دستگاه‌هایی است که بیشترین فشار را برای حل موضوع پسماندهای عفونی وارد کرده، اضافه می‌کند: اولویت اول پیشنهاد ما این است که شهرداری در قالب سرمایه گذاری و حتی درآمدزایی برای خود موضوع اجرایی بی خطر سازی و دفع پسماندهای عفونی را انجام دهد.

مردانی ادامه داد: پیشنهاد دوم در خصوص سرمایه گذاری است که اعلام آمادگی کرده تا کار امحا پسماندهای عفونی اهواز و در مرحله بعد استان را بر عهده بگیرد. اما در خصوص مدت زمان قرارداد نگرانی‌هایی دارد که در صورت حل آن می‌توان از این گزینه نیز استفاده کرد.

ضرورت همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط در دفع پسماند عفونی

سیاوش محمودی رئیس شورای اسلامی شهر اهواز نیز در این نشست اظهار کرد: پیشنهاد ورود اجرایی شهرداری به این موضوع و بحث سرمایه گذاری شهرداری، منوط بر حمایت تمام متولیان امر در علوم پزشکی، نظام پزشکی و دستگاه‌های مرتبط دیگر است.

وی عنوان کرد: با توجه به این که شهرداری در این حوزه وظیفه محوله‌ای ندارد و وظیفه شهرداری دفع پسماند بی‌خطر است، در صورت ورود شهرداری به حوزه اجرایی بی‌خطر سازی همکاری دستگاه‌های متولی بهداشت الزام و ضروری است.

آموزش افراد مرتبط با فرایند دفع پسماند عفونی داده شوند

شایسته شمی پور رئیس بهداشت غرب اهواز نیز گفت: ما از ابتدای امسال جمع‌آوری درست و استانداردی در حوزه پسماندهای عفونی در مراکز خصوصی نداشتیم که خطر بالقوه‌ای برای سلامت عمومی در پی دارد. لذا ما حتی نمی‌توانیم با مدت زمان یک ماهه برای تعیین تکلیف موضوع صبر کنیم.

وی همچنین به موضوع ضرورت آموزش افرادی که در پروسه دفع و یا امحا نقش دارند اشاره داشت و افزود: ضروری است که نظام پزشکی موضوع نظارت بر پرداخت‌ها را تحت نظر داشته و پرداخت‌های مراکز تولید زباله عفونی را رصد و در صورتی که هرکدام از پیشنهادات مطرح شده عملی شد، در این حوزه یعنی نظارت بر مراکز تولید اقدام دقیقی داشته باشد.

یونس اسفندیاری نژاد رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر اهواز در جمع بندی این نشست عنوان کرد: پس از بررسی نظرات حاضرین، پیشنهاد اول بر این اساس قرار گرفت که شهرداری بررسی هزینه‌های جمع‌آوری و امحاء پسماندهای عفونی را انجام داده و جدول ریالی آن را پس از محاسبه در جلسه‌ای اعلام کند.

وی افزود: پیشنهاد دوم نیز بر این اساس قرار گرفت تا موضوع پیشنهاد سرمایه گذاری که اعلام آمادگی کرده تا قراردادی چندجانبه برای جمع‌آوری و امحاء پسماندهای عفونی انعقاد کند بررسی شده و در صورت موافقت شهرداری، علوم پزشکی و نظام پزشکی قرار دادی ۱۰ ساله برای آن در نظر گرفته شود تا سرمایه گذار برای انجام کار ترغیب و تشویق شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز اضافه می‌کند: اجرای هرکدام از دو پیشنهاد با رعایت ضوابط و قوانینی که کارگروه دفع پسماندهای عفونی مقرر کرده با توجه به ضرورت موضوع به نفع شهر بوده و انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر پیشنهادات توسط شهرداری و متولیان بهداشت در علوم پزشکی و نظام پزشکی بررسی و تصمیم‌گیری نهایی برای آن انجام شود.