نماد «پاکیمَن» سازمان پسماند اصفهان به ثبت رسید

یکشنبه 05 شهریور 1402 ساعت 10:51

طراحی کاراکتر پاکیمن به منظور افزایش کیفیت آموزش از طریق یک نماد تاثیرگذار و با هدف بهبود رفتارهای شهروندان در زمینه مدیریت پسماندها صورت گرفته است.

پسماند ایران :غلامرضا ساکتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در راستای گسترش فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی سازمان مدیریت پسماند در حوزه‌هایی مانند جداسازی پسماندها و کاهش تولید پسماند، این واحد اقدام به طراحی و ساخت کاراکتر ویژه مدیریت پسماند کرده است تا بتواند در سطح کشور، به‌عنوان نماد این حوزه شناخته شود.

وی افزود: این کاراکتر با طراحی گرافیکی منطبق بر اصول کارشناسی، ساخته شده از پسماندهای قابل بازیافت بوده و نوع ساختار و پوشش آن می‌تواند ذهن مخاطب را به سوی موضوعات مدیریت پسماند هدایت کند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان ادامه داد: در طراحی این شخصیت سعی شده است از جنسیت انسانی استفاده نشود و تداعی‌کننده یک شخصیت شاد، ماجراجوی تمیز و دور از زباله به مخاطب باشد تا اثربخشی و دوستی بیشتری را ایجاد کند.

وی گفت: بیشتر اجزای به‌کار گرفته شده در طراحی شخصیت پاکیمن از مواد بازیافتی است، به‌طوری که کلاه آن درِ بطری، عینک به معنای محافظت و ایمنی و شیشه بازیافتی و دستکش آن نیز نشانه اهمیت سلامت و خطرناک بودن بعضی اقلام موجود در پسماند است.

ساکتی با بیان اینکه رنگ‌بندی لباس شخصیت پاکیمن، لباس کارکنان بازیافت است که به‌صورت شب‌رنگ در این طرح به‌کار گرفته شده است و ابزاری نیز به‌عنوان وسیله جمع‌آوری بازیافت همراه با این شخصیت در این نماد استفاده شده است، اظهار کرد: طراحی این شخصیت به‌گونه‌ای است که قابلیت حرکت و بازی دارد و استفاده از آن در تبلیغات یا محصولات آموزشی و فرهنگی سازمان، همچنین برنامه‌های میدانی قابل استفاده است.

وی تصریح کرد: ورود این کاراکتر به عرصه آموزش مدیریت پسماند، بسیاری از اقشار را برای جلب مشارکت ترغیب می‌کند و می‌تواند منجر به نهادینه شدن مفاهیم آموزشی شود، بنابراین این کاراکتر مدل مناسبی برای انتقال موضوعات آموزشی است و از طریق آن می‌توان موضوعات را با زبان ساده و در قالب آموزش‌های ملموس به گروه‌های مختلف منتقل کرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: این کاراکتر قرار است از این پس در جشن‌ها، همایش‌ها، برنامه‌های تلویزیونی، کتاب‌ها و ویدئوها به عنوان نماد مدیریت پسماند مورد استفاده قرار گیرد و از این طریق به یک چهره اثرگذار تبدیل شود.