روزانه ۲۰۰۰ تن زباله خانگی در مشهد تولید می‌شود

چهارشنبه 08 شهریور 1402 ساعت 13:25

به گفته مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد، در مشهد روزانه ۲۰۰۰ تن زباله خانگی تولید می‌شود.

به گزارش پسماند ایران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی عصر توس، مسعود رضوی در تور خبری بازدید از مجتمع صنعتی بازیافت مواد و انرژی سازمان پسماند شهرداری مشهد اظهار کرد: سازمان مدیریت پسماند در سال ۸۹ براساس ادغام دو سازمان مدیریت ماشین‌آلات و خدمات موتوری و سازمان بازیافت و تبدیل مواد تشکیل شد.

وی افزود: ماموریت‌های سازمان شامل برنامه‌ریزی، ساماندهی، مراقبت و عملیات اجرایی مربوط به کاهش تولید، جمع‌آوری، ذخیره‌سازی، جداسازی، بازیافت، پردازش و دفع در حوزه پسماند‌های عادی، شهری و ساختمانی است. بودجه سازمان ۵۸۰ میلیارد تومان بوده و ۷۳۰ نفر در سازمان مدیریت پسماند مشغول هستند.

وی با بیان اینکه مشهد ۳۲۸ کیلومتر مربع وسعت و ۳ میلیون و ۴۶۰ هزار نفر جمعیت دارد، افزود: در مشهد روزانه ۲۰۰۰ تن زباله خانگی تولید می‌شود که حجم آن‌ها در وانت‌های نیسان آبی از میدان آزادی تا سه‌راه راهنمایی است. حجم زباله تولیدی ما در کشور و شهر مشهد بالا است و در این زمینه رتبه‌دار هستیم. روزانه ۱۴ هزار تن نخاله یا پسماند عمرانی و ۲۴ تن زباله یا پسماند‌های عفونی و بیمارستانی نیز تولید می‌شود. اولین کار شهروندان در زمینه مشارکت این است که به راحتی زباله تولید نکنند.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد گفت: ما چهار ایستگاه در رفسنجانی ۳۴، طرح‌چی، ۷۵ مهری رضوی و در محل سازمان مپ و دو محل دفن در کیلومتر ۳۵ جاده مشهد-میامی و جاده قدیم نیشابور کیلومتر ۵ داریم. هر روز ۷۰ سمی‌تریلر زباله‌ها را از ایستگاه‌ها منتقل کرده و مسافتی که طی می‌کنند از اینجا تا تهران است. اگر بتوانیم هزینه‌های پسماند را به کمک شهروندان مدیریت کنیم، این هزینه‌ها می‌تواند صرف عمران و آبادانی شود.

وی با اشاره به اینکه ما ۶ کار اصلی در حوزه مدیریت پسماند انجام می‌دهیم، تصریح کرد: رفت‌وروب، نظافت و و زباله‌روبی از درب خانه‌ها برعهده شهرداری‌های مناطق است و از رمانی که به ایستگاه خدمات شهری می‌آید برعهده مدیریت پسماند قرار می‌گیرد. اولین وظیفه ما تفکیک از مبدا بوده و اولین راهکار آن ماشین‌های قدیمی است که به درب منازل مراجعه می‌کنند. دومین راهکار این است که شهروندان زباله‌های خود را به صورت تفکیک شده به ۲۷ ایستگاه ما تحویل دهند.

رضوی افزود: راهکار سوم که اخیرا راه‌اندازی شده، بازیافت آنلاین یا جمع‌آوری هوشمند پسماند خشک است. ماشین‌هایی توسط پیمانکاران بخش خصوصی اداره می‌شوند که با نرم‌افزار‌های موبایلی پسماند‌ها را تحویل می‌گیرند. ۶ پیمانکار در این حوزه مشغول فعالیت هستند که تحربه موفقی در کشور بوده است. پیشنهاد ما این است که شهروندان از این نرم‌افزار‌ها استفاده کنند.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد ادامه داد: قیمت‌ها هر ۱۵ روز کارشناسی رسمی دادگستری می‌شود. ۵۵ درصد این زباله‌ها سهم شهروندان است. لینک نرم‌افزار‌ها در سایت سازمان قرار دارد و همچنین شهروندان می‌توانند عبارت هوشمند را به ۳۰۰۰۸۲۲۸ ارسال کنند. در حال حاضر ۲۷۰ هزار مشترک در این سامانه‌ها داریم که باید به حدود ۷۰۰ هزار مشترک برسانیم. جمع‌آوری با نرم‌افزار‌ها ۲۵ تن در روز بوده و گاهی به ۳۰ تن هم می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: اگر پسماند خشک از‌تر در مبدا تفکیک شود، کیفیت آن حفظ شده و به راحتی در کارخانه بازیافت می‌شود. هرچه صنعت بازیافت رونق پیدا کند، اشتغال بالا می‌رود. در همه مواد بازیافتی که دور ریخته می‌شود، انرژی، نفت، گاز و برق وجود دارد که اگر تفکیک انجام شود این موارد دوباره در چرخه فعال می‌شوند و یارانه انرژی به سرعت دفع نمی‌شود.

رضوی گفت: دومین فعالیت ما ساماندهی پسماند‌های عمرانی است. اگر کسی قصد دارد در محل تولید خاکبرداری و تخریب انجام دهد، باید مجوز بگیرد. همچنین برای ناوگان حمل‌ونقل و مکانی که قرار است دفع صورت گیرد باید مجوز اخذ شود. همکاران ما در مدیریت پسماند به دنبال این هستند که اگر خاکی برداشته می‌شود، مدیریت کرده و در بخش دیگری به طور مثال فضای سبز و پر کردن گود‌های خالی مصرف کنند.

تولید کارخانه تبدیل پسماند‌های عمرانی در مشهد

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد اضافه کرد: ۴۳ درصد از خاکبرداری‌ها در شهر توسط همکاران ما در مدیریت پسماند‌های عمرانی اتفاق می‌افتد، ۲ درصد برای فضای سبز استفاده می‌شود و ۵۵ درصد به محل دفع می‌رود. یکی از معضلات در شهرداری تحویل خاک و نخاله توسط ناوگان‌های غیر مجاز به ویژه در حاشیه شهر است.

وی افزود: از این نخاله‌ها سالانه حدود ۱۰ هزار متر مکعب خاک ترکیبی تولید می‌شود. دنبال این هستیم کارخانه تبدیل پسماند‌های عمرانی را ایجاد کنیم، بنابراین فراخوان زدیم و در تلاش هستیم تا این کارخانه را امسال به مرحله عقد قرارداد برسانیم.

وی بیان کرد: فعالیت سوم ما در حوزه ماشین‌آلات تخصصی و خدمات شهری است که حدود ۳۰۰ دستگاه تحصصی در شهر کمک می‌کنند. چهارمین فعالیت در زمینه صنایع کارخانجات بازیافت است. مساحت مجتمع صنعتی بازیافت مواد و انرژی ۱۸۰ هکتار بوده و کارخانه بازیافت لاستیک آن منحصر به فردترین بخش است. انتقال، دفع و دفن بهداشتی پنجمین فعالیت سازمان است. سایت میامی ۶۰۰ هکتار بوده که محل دفن زباله‌های عفونی و بیمارستانی است. آموزش، تحقیقات و مشاوره‌های تخصصی مدیریت پسماند فعالیت ششم ما در سازمان است.

رضوی افزود: روزانه ۱۸۰ تا ۲۰۰ متر مکعب شیرابه در استخری ۳ در ۶ با عمق ۳ متر پر می‌شود. در این مورد شهروندان باید کمک کنند. تفاله چایی که در سطل ریخته می‌شود، شیرابه تولید می‌کند. پوست هندوانه و میوه‌های جالیزی نیز اینگونه است، می‌توان آن‌ها را کنار کابینت قرار داد تا آب آن‌ها بخار شود و شیرابه تولید نکند. مدیریت شیرابه بسیار سخت است. نیروگاه بیوگاز تابستان سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید که این نیروگاه ظرفیت تولید ۳ مگاوات برق خواهد داشت.

سالی یک میلیارد تومان هزینه خوراک این سگ‌های بلاصاحب است

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد با بیان اینکه یکی دیگر از کار‌های سخت ما نگهداری سگ‌های بلاصاحب است که روز به روز افزایش پیدا می‌کند، عنوان کرد: سالی یک میلیارد تومان هزینه خوراک این سگ‌ها است. این سگ‌ها به ویژه در حاشیه شهر برای تامین غذا به محدوده شهری ورود می‌کنند به خصوص مناطقی که تعداد رستوران زیادی دارند یا روستا به شهر متصل شده است.

وی ادامه داد: برابر دستورالعمل وزارت کشور این سگ‌ها توسط پیمانکاران شهرداری‌های مناطق جمع‌آوری و به مرکز نگهداری موقت منتقل می‌شوند. در شهر مشهد سازمان‌های مردم‌نهاد دارای مجوز از فرمانداری برای کمک در این زمینه نداریم، بنابراین نمی‌توانیم فعالیت مشترکی با سازمان‌های مردم‌نهاد داشته باشیم.

رضوی در خصوص اقدامات شهروندان برای کمک به سازمان پسماند گفت: اولین اقدام این است که شهروندان کمک کرده و زباله کمتری تولید کنند. تولیدکنندگان نیز تولیداتی دارند که زباله زیادی دارد. ۲۰ تا ۲۵ درصد هزینه کالا‌ها به بسته‌بندی تعلق می‌گیرد. دومین مورد این است که پسماند‌ها را در مبدا تفکیک کنیم. نباید زباله‌های تفکیک شده را پشت درب منزل قرار دارد؛ زیرا باعث زباله‌گردی می‌شود.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد با اشاره به این موضوع که درصد بالایی از زباله‌گرد‌ها اتباع بیگانه هستند که این برآیند‌های اجتماعی خطرناکی دارد، اضافه کرد: انبار‌های غیر مجاز توسعه پیدا می‌کند و چرخه مواد مخدر و … ایجاد می‌شود. سومین کار این است که از ضایعات منازل حداکثر استفاده را کنیم. وقتی شیئی دیگر برای کاری مناسب نیست، نباید زود از دوره مصرف خارج کنیم. درخواست دیگر ما از شهروندان شیرابه‌گیری است. ۱۲ درصد از میزان کل زباله‌های خشک در شهر مشهد بازیافت می‌شود که ایده‌آل آن ۲۵ درصد بوده و میانگین کشوری ۷ تا ۸ درصد است. زباله‌های‌تر نیز مقداری تبدیل به کود می‌شود.