عقیم سازی بیش از ۱۳۰۰ قلاده سگ در ارومیه

جمعه 07 مهر 1402 ساعت 14:59
عقیم سازی بیش از ۱۳۰۰ قلاده سگ در ارومیه

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه گفت: تاکنون یک هزار و ۳۲۳ قلاده سگ در پناهگاه حیوانات بی پناه این سازمان در ارومیه عقیم سازی شده‌اند.

به گزارش پسماند ایران،  هادی بصاری با تاکید بر توجه سازمان مدیریت پسماند به پناهگاه حیوانات بی‌پناه اظهار کرد: ارومیه بزرگترین و مجهزترین پناهگاه موجود در سطح شمال غرب کشور را دارد که دارای بخش‌های ویژه از جمله اتاق عمل جهت درمان، واکسینه ‌کردن وعقیم ‌سازی سگ‌ها توسط دامپزشک است.

وی با اشاره به آمار عقیم سازی در این پناهگاه افزود: ۳۸۰ قلاده سگ در سال گذشته و ۹۴۳ قلاده سگ نیز از ابتدای سال تاکنون عقیم سازی شده‌اند. 

وی اضافه کرد: در مرحله نخست، زنده‌گیری سگ‌های ولگرد توسط اکیپ‌های ویژه انجام و سپس برای حیوانات جمع‌آوری‌شده پرونده تشکیل می‌شود، پس از ورود سگ به مرکز ساماندهی کنترل‌های لازم از نظر بیماری‌های انگلی و سایر بیماری‌ها و آسیب‌های جسمی بر روی سگ آزمایش هایی انجام گرفته و به اتاق عمل انتقال داده می‌شود.

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه ادامه داد: این سگ‌ها پس از عقیم‌سازی به قرنطینه منتقل می‌شوند و با انجام دوره جراحت و تزریق آنتی‌بیوتیک و بهبود زخم‌های حاصل از جراحی، پلاک گذاری و با هماهنگی‌های قبلی صورت گرفته و براساس دستورالعمل با هماهنگی محیط زیست در محل‌های تعیین شده، رهاسازی می‌شوند.

بصاری با بیان اینکه باید پروسه ساماندهی به صورت کامل و اصولی انجام شود افزود: نیازمند همیاری و مشارکت نهادها و سازمان‌های متولی این امر از جمله دامپزشکی، محیط زیست و رسانه‌ها هستیم تا این امر ضمن جلب مشارکت عمومی به یک موضوع فراگیر تبدیل شود.

وی با درخواست از مردم تاکید کرد: درصورت مشاهده سگ‌های بی‌پناه در سطح شهر از طریق سامانه ۱۳۷ موضوع را گزارش دهید تا در اسرع وقت اکیپ‌های ویژه در محل حاضر و اقدام به زنده‌گیری کنند.

بصاری با اشاره به علامت مخصوص این سازمان گفت: شهروندان در صورت مشاهده پلاک ویژه در کنار گوش سگ‌ها می‌توانند اطمینان حاصل کنند که این حیوانات خطری برای آن‌ها ندارند و در درمانگاه سازمان مدیریت پسماند واکسینه و عقیم‌سازی شده‌اند.

منبع خبر : خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی