استارت‌آپ بریتانیایی زباله‌ها را به سوخت جت کم‌کربن تبدیل می‌کند

جمعه 22 دی 1402 ساعت 10:00
استارت‌آپ بریتانیایی زباله‌ها را به سوخت جت کم‌کربن تبدیل می‌کند

استفاده از فاضلاب انسانی «یک ماده اولیه ارزان و فراوان است که هرگز تمام نمی‌شود.

پسماند ایران - مواد آلی میلیون‌ها سال طول می‌کشد تا به سوخت‌های فسیلی مورد استفاده در ماشین‌ها و هواپیماها تبدیل شوند. راهکار ارائه شده توسط Firefly تولید سوخت را در عرض چند روز امکان‌پذیر می‌سازد

یک شرکت مستقر در بریتانیا به نام Firefly Green Fuels شکل جدیدی از سوخت جت را تولید کرده است که کاملاً غیرفسیلی است و از فضولات انسانی ساخته شده است. به گزارش بی‌بی‌سی، این شرکت با کارشناسان دانشگاه کرانفیلد همکاری کرد تا تأیید کند که سوختی که تولید کرده‌اند 90 درصد کمتر از سوختی که امروزه در هوانوردی استفاده می‌شود ردپای کربن دارد.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از انگجت، آزمایش‌های رگولاتورهای مستقل تأیید کرد که آنچه Firefly Green Fuels تولید کرده است تقریباً مشابه سوخت استاندارد جت A1 است.
 
در سال 2021، این شرکت کمک مالی 2 میلیون پوندی از وزارت حمل و نقل دریافت کرد تا به توسعه این سوخت هوانوردی که با محیط زیست سازگاری دارد ادامه دهد. اگرچه این سوخت هنوز به صورت تجاری در دسترس نیست، اما این شرکت می‌گوید که در مسیر رساندن آن به بازار جهانی است و اولین کارخانه تجاری خود را ظرف 5 سال آینده راه‌اندازی خواهد کرد. این شرکت با ایرلاین ارزانقیمت Wizz Air برای تامین سوخت آن از سال 2028 به توافق رسیده است.
 
این شرکت در حال حاضر فاضلاب مورد نیاز خود را از شرکت‌های آب در بریتانیا تامین می‌کند و فاضلاب تصفیه شده را از طریق فرآیندی به نام مایع‌سازی هیدروترمال، که ضایعات مایع را به لجن یا نفت خام تبدیل می‌کند، می‌گیرد. محصولات فرعی جامد نیز می‌توانند به کودهای گیاهی تبدیل شوند. این شرکت مدعیست که «شدت کربن» کل فرآیند - که میزان کربن مورد نیاز برای تولید انرژی را می‌سنجد - 7.97 گرم دی اکسید کربن در هر مگاژول (gCO²e/MJ) است. در مقام قیاس، ICCT می‌گوید شدت کربن ثبت شده برای سوخت جت از هشتاد و پنج تا نود و پنج gCO²e/MJ متغیر است.
 

همانطور که این شرکت اشاره کرده است، مواد آلی میلیون‌ها سال طول می‌کشد تا به سوخت‌های فسیلی مورد استفاده در ماشین‌ها و هواپیماها تبدیل شوند. راهکار ارائه شده توسط Firefly تولید سوخت را در عرض چند روز امکان‌پذیر می‌سازد - و مهمتر از آن، فاضلاب انسانی منبعی است که به شکلی گسترده در دسترس هستند. هنوز مشخص نیست که آیا این سوخت جت سازگار با محیط زیست نسبت به سوخت فسیلی موجود چقدر گرانتر یا ارزانتر خواهد بود. با این حال، در بیانیه‌ای، جیمز هیگیت، مدیرعامل این شرکت اشاره کرد که استفاده از فاضلاب انسانی «یک ماده اولیه ارزان و فراوان است که هرگز تمام نمی‌شود».
 
دستیابی به هدف عدم انتشار گازهای گلخانه‌ای در هوا از دیرباز یک هدف برای نهادهای تنظیم مقررات و رهبران اروپا و ایالات‌متحده بوده است. با اینکه خودروهای برقی در صنعت خودرو پیشرفت کرده‌اند، اما ممکن است مدتی طول بکشد تا جت‌های تجاری که با باتری کار کنند را ببینیم. بنابراین در این بین، راهکارهایی برای ایجاد سوخت جت سازگارتر با محیط زیست مورد استقبال قرار می‌گیرد.