اولین جشنواره «شهر سبز بدون پسماند» در شیراز

دوشنبه 23 بهمن 1402 ساعت 09:18

در این جشنواره بخش دانش آموزی نیز داریم به همین منظور در ۱۰۰ مدرسه در شهر شیراز اقلام آموزشی از جمله ظروف پسماند تر و خشک را توزیع کرده ایم.

پسماند ایران ،معاون اجرایی سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز گفت: پنجمین جشنواره بزرگ بازیافت و اولین جشنواره شیراز شهر سبز بدون پسماند از دی ماه آغاز شده و در بهمن ماه به پایان می‌رسد و اختتامیه آن در اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.

 صمد پناهیان در گفتگو با خبرنگار فارس از اولین جشنواره شیراز شهر سبز بدون پسماند خبر داد و گفت: پنجمین جشنواره بزرگ بازیافت و اولین جشنواره شیراز شهر سبز بدون پسماند از دی ماه آغاز شده و در بهمن ماه به پایان می‌رسد و اختتامیه آن در اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.

او اهداف برگزاری این جشنواره را بیان کرد و ادامه داد: با برگزاری این جشنواره قصد داریم در زمینه بازیافت و تفکیک از مبدا پسماند خشک و تر، پسماند جزء ویژه خانگی، تهیه خشکاله از پسماند تر خانگی فعالیت کنیم و فرهنگ سازی انجام بدهیم.

معاون اجرایی سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز علت نامگذاری جشنواره شیراز شهر سبز بدون پسماند را توضیح داد و گفت: با توجه به اینکه شیراز به عنوان پایتخت محیط زیست آسیا معرفی شده است به همین منظور ما نیز خواستیم فعالیت گسترده‌ای در این راستا انجام دهیم، در واقع ما قصد داریم در شهر شیراز به سمت تولید کمتر زباله  و حذف شیرابه پیش برویم و با تفکیک و در نهایت بازیافت به کمک شهروندان بتوانیم بسیاری از هزینه‌ها را کاهش دهیم.

او با اشاره به بخش دانش آموزی این جشنواره گفت: ما در این جشنواره بخش دانش آموزی نیز داریم به همین منظور در ۱۰۰ مدرسه در شهر شیراز اقلام آموزشی از جمله ظروف پسماند تر و خشک را توزیع کرده ایم.

وی ادامه داد: به دانش آموزان مزایای بازیافت و حذف پلاستیک  و معایب اقلام پلاستیکی را آموزش دادیم و آنها را با انواع تفکیک پسماند آشنا کردیم.

این مقام مسوول با بیان اینکه قشر دانش آموز را برای فرهنگسازی از سنین پایین انتخاب کردیم گفت: با توجه به اینکه دانش آموزان جز تاثیرپذیرترین قشر جامعه هستند ما این فعالیت را از آموزش و پرورش و دانش آموزان آغاز کردیم و بیشترین تمرکزمان بر روی این قشر است.

او در خصوص فرهنگ سازی بازیافت در سایر قسمت‌های شهر نیز سخن گفت و بیان کرد: ما به منظور حذف کیسه‌های پلاستیکی به خصوص در نانوایی‌ها در سطح شهر  کیسه‌ و سفره‌های پارچه‌ای پخش کردیم.

وی افزود: با توجه به کمبودهای بارش و خشکسالی به دانش آموزان و شهروندان نحوه تفکیک و آماده سازی خشکاله که می‌تواند غذای دام باشد را آموزش دادیم، ایجاد خشکاله از پسماند خانگی به نحوی صرفه جویی در میزان مصرف آب در کاشت و تهیه غذای دام می‌شود و به همین منظور  با جهاد کشاورزی قراردادی بستیم و امسال چند سرویس خشکاله برای دام به آنها تحویل دادیم.

او اضافه کرد: همچنین ما در میوه فروشی‌های سطح شهر مخازن جمع آوری پسماند تر توزیع کرده‌ایم تا برای کود ورمی کمپوست استفاده بشوند.

پناهیان  در خصوص استقبال از این جشنواره نیز سخن گفت: از زمان آغاز جشنواره تاکنون میزان استقبال و مراجعه کنندگان بسیار خوب بوده و تفکیک بازیافت و تحویل به مراکز افزایش یافته است.

وی ضمن بیان اینکه همه شهروندان می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند گفت: همه شهروندان به خصوص دانش آموزان می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند و در تفکیک زباله‌ها و مواد بازیافتی از منزل فعالیت و تمرین داشته باشد.

او ادامه داد: همچنین از تمامی مراکز دولتی و اصناف مختلف دعوت می‌کنیم تا همراه شهروندان و دانش آموزان در این جشنواره شرکت کنند تا شاهد بازخورد بهتری باشیم.