برخورد جدی با زباله‌گردها در پایتخت

یکشنبه 19 فروردین 1403 ساعت 21:10
برخورد جدی با زباله‌گردها در پایتخت

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند از ورود ۶۰۰۰ تن زباله به صورت روزانه غیر از زباله ارزشمند به مجموعه آرادکوه خبر داد.

به گزارش پسماند ایران، محمدی در جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به انتقادات، پیشنهادات و سوالات اعضای شورا در حوزه مدیریت پسماند ضمن قدردانی از نگاه مثبت اعضای شورا و ارائه پیشنهاداتی که در نظافت بهتر شهر کمک می‌کند، اظهار کرد: بی‌تردید اقدامات انجام شده در حوزه مدیریت پسماند بر مبنای دانش است. علاوه بر این، اگر مبنای اقدامات طرح جامع باشد، برخی پیشنهادات مطرح شده بر مبنای این طرح نیست. در این طرح واگذاری کلیه خدمات جمع‌آوری بر اساس پهنه‌های فرامنطقه‌ای است که در حقیقت یکی از برنامه‌های تحولی ما است که در سطح شهر اجرا شده.

وی اضافه کرد: در طرح جامع الزام شده است که خودروهای فرسوده با خودروهای استاندارد تعویض شود این اقدام باید در سال اول اجرای طرح محقق شود که ما در شش ماهی که کار را آغاز کرده‌ایم این مهم محقق شده به شکلی که میانگین مدل ناوگان مدیریت پسماند از ۹۱ به سال ۹۷ رسیده و تا دو ماه آینده به ۱۴۰۰ می‌رسد.

محمدی ادامه داد: اساسنامه سازمان بر تفکیک پسماند بر مبدا تاکید دارد موضوعی که در طرح جامع نیز مورد تاکید قرار گرفته و اپلیکیشن نوماند نیز بر همین اساس طراحی و اجرا شده است. شرایط عمومی پیمان‌ها تأییدیه‌های لازم را اخذ کرده و قراردادهای حجمی بسته‌ایم که در آن الزام به تامین نیروی انسانی به صورت صریح قید شده است. همه این موارد در طرح جامع نیز مورد تاکید بوده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند تأکید کرد: قراردادها فاخر و کاملا علمی بسته شده است و سطح نظارتی‌مان افزایش پیدا کرده و البته باید به این نکته توجه کنیم که شهرداران مناطق به عنوان مدیر طرح را امضاء کرده اند و شهرداران نواحی نیز در آن به عنوان ناظر محسوب می‌شوند؛ لذا قراردادها کاملا علمی است.

وی ادامه داد: این در شرایطی است که در قراردادهای قبلی نمی‌توانستیم پیمانکار متخلف را جریمه کنیم در حال حاضر قراردادها به صورت حجمی بسته شده به شکلی که به ازای هر کیلوگرم زباله جمع‌آوری شده براساس مترمربع پیمانکار پول دریافت می‌کند. بر همین اساس در سال گذشته برای یک منطقه حدود ۴.۵ میلیارد تومان به دلیل کسری کار از مبلغ قرارداد به عنوان جریمه کاسته‌ایم و در حقیقت پیمانکار را جریمه کرده‌ایم.

محمدی با اشاره به این‌که زیرساخت شهرک پسماند مهیا شده و مناقصه آن برگزار شده است، اضافه کرد: زمین این شهرک نیز با مساعدت استاندار تهران دریافت شد تا ادامه آن پیگیری شود تمام ظرفیت‌های شهر را برای ایجاد تحول به کار گرفته‌ایم البته همچنان حداقل است اما هدف‌گذاری کرده‌ایم که تا پایان اردیبهشت‌ماه با نوسازی ناوگان عملکرد پیمانکاران بهبود پیدا کند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند ادامه داد: اپلیکیشن نوماند یک ظرفیت قانونی است که در سه منطقه به صورت پایلوت اجرایی شد البته که کاربران آن بسیار کم هستند و باید مشارکت و آموزش شهروندی را به صورت جدی‌تر دنبال کنیم.

وی در خصوص شیوه به کارگیری مخازن در سطح شهر تهران نیز گفت: در مورد مخازن با حوزه شهرسازی مکاتبه کردیم و طرح خود را اعلام کردیم تا بتوانیم در مجتمع‌های بالای ۵۰ واحد به عنوان راهکاری اورژانسی مخازن را به داخل مجتمع‌ها انتقال دهیم و در حقیقت مشارکت شهروندی را دنبال کنیم.

محمدی با تاکید بر این‌که همه عقلای حوزه پسماند در تدوین طرح جامع نقش داشتند، افزود: این طرح نگاه محیط زیستی بسیار خوبی دارد در مورد استحصال گاز متان که در حقیقت موجب بوی نامطبوع و آزاردهنده برای شهروندان در مجموعه آرادکوه می‌شود، سال‌های سال است که به عنوان یک دغدغه شهری مطرح بوده اما هیچ‌گاه به نتیجه نرسیده؛ لذا اسناد آن برای مشارکت سرمایه گذار تهیه شده اما به شخصه قائل به این هستم که شهردار باید در این حوزه سرمایه‌ گذاری کند.

وی افزود: استحصال گاز متان در سال ۱۳۸۴ با اخذ پیمانکاری آغاز شد اما در اجرا موفق نبود. در حالی که در همان سال مشهد این موضوع را اجرا کرد و موفق بود. در همه این سال‌ها این بخش معطل مانده در حالی که مورد تاکید طرح جامع است. برای ۳۰ فروردین‌ماه اسناد این موضوع اعلام خواهد شد و امیدواریم بتوانیم سرمایه‌ گذار پیدا کنیم.

محمدی تاکید کرد: ورودی زباله تهران به مجموعه آرادکوه پس از تفکیک حدود ۶۰۰۰ تن غیر از زباله ارزشمند است. در مورد کودکان کار نیز ممنوعیت جدی در قراردادهای ما وجود دارد. این‌که کودک کار با لباس شهرداری باشد تخلف است و برخورد با آن صورت می‌گیرد. زباله‌گردهای سطح شهر و کودکان کاری که بیش از ۷۰ درصد آنها از اتباع هستند قطعا به عنوان یک وظیفه از اقدامات آنها جلوگیری خواهیم کرد؛ اما برای مقابله ریشه‌ای با موضوع باید ضایعات‌فروشی‌ها را جمع‌آوری کنیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند ادامه داد: برهمین اساس در طرحی که تا انتهای فروردین‌ ادامه دارد مراکزی که ضایعات خشک را خریداری می‌کنند و این اقدام یک جرم است با دستور قضایی که گرفته‌ایم با جرم آنها برخورد خواهیم کرد و به این ترتیب با ریشه‌ها که این مراکز خریداری هستند برخورد خواهد شد. کسی که زباله‌گردی می‌کند از اتباع مجاز یا غیرمجاز با وی برخورد می‌شود. در یک ماه اخیر با اتباع مجاز و اتباع ایرانی فعال در این حوزه صحبت کردیم و ۲۵۰ نفر از آنها را در حوزه نظافت شهر به کارگیری کرده‌ایم. بی‌تردید بحث زباله‌گردی دغدغه شهردار تهران است و موضوع برخورد با زباله‌گردها به صورت جدی پیگیری خواهد شد.

منبع خبر : ایسنا