تولید کمپوست کهن ترین روش بازیافت پسماند

پنجشنبه 04 تیر 1394 ساعت 02:42
  تولید کمپوست کهن ترین روش بازیافت پسماند

 

معاون پردازش و دفع سازمان پسماندها گفت: مصرف بی رویه منابع، یکی ازعوامل تهدیدکننده محیط زیست به شمار رفته و به دنبال آن با توسعه شهرنشینی، منابع زیادی، روزانه به عنوان پسماند در طبیعت رها می‌شود که بازگرداندن پسماند به چرخه مصرف، بهترین و موثرترین راهکار در جهت حفظ محیط زیست و صرفجویی در منابع می باشد.
به گزارش پسماند ایران، عظیمیان ضمن تاکید بر اهداف زیست محیطی سازمان در کلیه فرایندهای جاری خاطرنشان کرد: به منظور ارتقاء شاخصهای زیست محیطی، کاهش دفن پسماند و بی خطرسازی آن، اولین سایت تخمیر به مساحت 20 هکتار در سال 87 و دومین سایت در سال 91 به همان مساحت در مجتمع پردازش و دفع آرادکوه و با استقرار7دستگاه تاپ ترن راه اندازی شد.
وی با اشاره به مراحل تولید کمپوست از پسماند خانگی افزود: کل پسماند ورودی به مجتمع پردازش و دفع آرادکوه مورد پردازش قرار می گیرند که پسماندهای خانگی پس از ورود به کارخانجات جدا ساز ؛ قسمت تر آن که عمدتا" آلی و قابل تجزیه بیولوژیکی می باشد پس از سرند شدن به سایت تخمیر منتقل شده وسپس به وسیله دستگاههای هوادهی (تاپ ترن ) در حالیکه بصورت پشته های طویل در سایت قرار می گیرند، هوادهی می شوند تا عمل تخمیر به نحو احسن انجام گردد.
معاون پردازش و دفع سازمان با تاکید بر نظارت مستمر کارشناسان در طول روند تولید کمپوست و بررسی عوامل مختلف درآن از قبیل عناصر سنگین شامل سرب، کادمیم، روی و... ، درصد رطوبت ، درجه حرارت و... اظهار داشت: کمپوست حاصله پس از طی مراحل تخمیر و کاهش رطوبت به کارخانجات پالایش منتقل و بر اساس دانه بندی به کمپوست درجه 1 با قطر دانه بندی 1 تا 5 میلیمتر وکمپوست درجه 2 با قطر دانه بندی 5 تا 12 میلیمتر تقسیم بندی می گردد.
وی در ادامه گفت: کمپوست درجه 1 در کارخانجات غنی سازی با مواد مغذی مانند فسفر، آهن، گوگرد و زئولیت ترکیب و طی فرایندی از حالت پودری به گرانوله تبدیل شده و به این ترتیب مصرف آن توسط کشاورزان با استفاده از دستگاههای مکانیزه براحتی انجام می گیرد.
بر اساس گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان مدیریت پسماند، عظیمیان در خاتمه اظهار کرد: تمامی اقدامات انجام شده براساس استانداردهای رایج بوده و بدین ترتیب با تولید کمپوست و کود گرانوله، افزون بر حفظ محیط زیست و پیش گیری از انتشار آلودگی ها در محیط، به تولید محصولات کشاورزی، توسعه فضای سبز و بیابان زدایی نیزکمک خواهیم نمود و البته تنها با مشارکت شهروندان در جداسازی پسماند تر از خشک در مبدا می توانیم کمپوست مرغوب تولید نموده و شعار آسمان آبی و زمین پاک را تحقق بخشیم.