ظرفیت پذیرش روزانه کارخانه تولید کود کمپوست افزایش می‌یابد

چهارشنبه 23 بهمن 1398 ساعت 18:59

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج با بیان اینکه ظرفیت پذیرش پسماند کارخانه تولید کود کمپوست شهرداری روزانه ۵۰۰ تن است که درصدد هستیم پذیرش آن را به روزانه ۸۰۰ تن پسماند برسانیم.

به گزارش پسماند ایران، احمد خیری با بیان اینکه عملیات ساخت کارخانه تولید کود کمپوست از پسماند شهری در کرج از سال ۱۳۷۲ در محدوده حلقه دره آغاز شد، اظهار کرد: عملیات احداث آن تا سال ۱۳۷۸ به پایان رسید و کار آزمایشی کارخانه با ظرفیت پذیرش روزانه ۲۵۰ تن پسماند شهری کلید خورد.

وی ادامه داد: این کارخانه پس از گذشت دوره آزمایشی و رفع نواقص، کار خود را از سال ۱۳۸۰ با ظرفیت پذیرش روزانه ۲۵۰ تن پسماند شهری آغاز کرد.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج با بیان اینکه کود تولید شده در کارخانه تولید کمپوست از پسماند شهری درشت‌تر بود و ناخالصی‌هایی داشت، اضافه کرد: سال ۱۳۸۸ خطوط تولید کود نرم در این کارخانه احداث شد که کار آن جداسازی ناخالصی‌هایی همچون تکه‌های بزرگ پلاستیک، شیشه، چوب و… است.

وی گفت: خط تولید دیگری با ظرفیت پذیرش روزانه ۲۵۰ تن پسماند در سال ۱۳۹۰ در کارخانه تولید کود کمپوست از پسماند شهری راه اندازی شد و مجموع ظرفیت پذیرش پسماند این کارخانه روزانه به ۵۰۰ تن رسید.

خیری افزود: در همین بازه زمانی خط تولید کمپوست گرانول نیز به خطوط تولید کارخانه تولید کمپوست از پسماند شهری کرج اضافه شد که بسته به نیاز مشتری با افزودن مواد مغذی، کمپوست گرانول تولید می‌کند.

وی عنوان کرد: کارخانه تولید کمپوست از پسماند شهری در حال حاضر با ظرفیت پذیرش روزانه ۵۰۰ تن پسماند شهری، ابتدا پسماند تر و خشک را جداسازی می‌کند و پسماند خشکی که ارزش اقتصادی دارد را به مراکز بازیافتی و آن پسماندی که قابلیت بازیافت ندارد به مرکز دفن ارسال می‌کند و حجم عمده ای از این پسماند که فساد پذیر است را طی فرایندی به کود کمپوست تبدیل می‌کند.

به گفته رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج، فرآیند تولید کمپوست با دستگاه‌های خاصی انجام می‌شود و طی یک بازه زمانی این مواد آلی فساد پذیر در اثر فعالیت میکروارگانیسم‌ها به کود کمپوست تبدیل می‌شود.

وی تصریح کرد: کود کمپوستی که در ابتدا تولید می‌شود، ناخالصی‌هایی دارد که با ورود به خطوط تولید کود کمپوست نرم، درجه خلوص آن بالا می‌رود؛ برخی عقیده دارند که این کود ارزش تغذیه‌ای ندارد، اما خاکی مرغوب است به همین منظور با اضافه شدن مواد مغذی به آن و تبدیل به کود گرانوله قابلیت عرضه به بازار پیدا می‌کند.

خیری با بیان اینکه فعالیت کارخانه تولید کود کمپوست از پسماند شهری شهرداری کرج حدوداً سه ماه است که متوقف شده‌، تاکید کرد: این اقدام به منظور بروز رسانی دستگاه‌ها و تجهیزات کارخانه انجام شده و درصدد هستیم پس از انجام عملیات بهسازی و تعمیر دستگاه‌ها، فعالیت کارخانه را با همان ظرفیت ادامه دهیم.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج از اضافه شدن خط تولید کود کمپوست دیگری با ظرفیت پذیرش ۲۵۰ تن پسماند به کارخانه تولید کود کمپوست طی یک ماه آینده خبر داد و گفت: مجموع ظرفیت پذیرش پسماند کارخانه تولید کود کمپوست از پسماند به روزانه ۸۰۰ تن خواهد رسید تا جوابگوی پسماند تولیدی کرج باشد.

وی خاطرنشان کرد: با رسیدن به ظرفیت پذیرش روزانه ۸۰۰ تن پسماند در کارخانه تولید کمپوست از پسماند شهری حجم پسماندهای دفنی این کلانشهر کاهش می‌یابد.

خیری تاکید کرد: با کاهش پسماندهای دفنی، شاهد کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و شیرابه حاصل از پسماندهای رفتی خواهیم بود.