سایت زباله سوز" سنگچالک" آمل در اولویت وزارت کشور

یکشنبه 12 بهمن 1399 ساعت 20:23

برای شتاب بخشیدن به مراحل اجرایی سایت زباله سوز شهرستان آمل، امسال ۲۰ میلیاردتومان اعتبار پیش بینی شده است.

به گزارش پسماند ایران ؛فرماندار ویژه شهرستان آمل درحاشیه بهره برداری طرح‌های گرامیداشت دهه مبارک فجر در این شهرستان گفت: سایت جدید زباله سوز شهرستان آمل درمنطقه" سنگ چالک" مسیرجاده هراز مورد توجه و اولویت جدّی وزارت کشور با هدف برطرف کردن مشکلات ناشی ازمدیریت پسماند شهر‌های مرکزی مازندران قرار گرفته است.

علیرضا شریعت افزود: در این راستا وزارت کشور برای شتاب بخشیدن به مراحل اجرایی سایت زباله سوز آمل، امسال ۲۰ میلیاردتومان اعتبار پیش بینی و مصوب شد، در پیش قسط نخست ۷ میلیاردتومان و در این هفته نیز ۹ میلیاردتومان دیگر به حساب شهرداری آمل واریز شود.

معاون استاندار مازندران گفت: حدود ۵ هکتار از زمین‌های مستعد و مناسب منطقه " سنگ چالک" کیلومتر ۴۰ جاده هراز، توسط محیط زیست و منابع طبیعی تایید‌های لازم را دریافت کرده و برای اجرای کار به شهرداری آمل واگذار شده است.

شریعت افزود: شهرداری آمل نیز با انتخاب پیمانکار واجد شرایط با تجربه مناسب در ایجاد سایت‌های زباله سوز و فراهم کردن همه شرایط و بسترسازی مکان سایت برای پیمانکار، روند رضایت بخشی در سرعت اجرای کار دارد.

فرماندار ویژه شهرستان آمل، ظرفیت سایت زباله سوز این شهرستان را روزانه بیش از ۵۵۰ تُن زباله با ظرفیت پذیرش زباله شهرستان‌های اطراف ازجمله محمودآباد، نور و فریدونکنار اعلام کرد و گفت: مکان جدید خط پردازش موقت زباله واقع در کیلومتر ۶ جاده هراز فراهم شده و زباله‌های تولیدی شهرستان آمل تا تکمیل نهایی سایت زباله سوز، در مکان جدید خط پردازش دپو و عملیات تفکیک و جداسازی آن انجام می‌شود.

معاون استاندار مازندران هدف از این اقدام را جلوگیری و تعطیلی کامل انتقال زباله شهرستان آمل به منطقه عمارت با انباشت بیش از ۳۰ سال زباله شهرستان و رسیدن به مرز اشباع و خطر عنوان کرد و افزود: دلیل تاخیر در اجرای طرح‌های زباله سوز و امحای زباله در شهرستان آمل با فناوری‌های جدید، ناشی از کمبود و واگذارنشدن زمین به شهرداری بوده و خوشبختانه زمین فعلی سایت زباله سوز، منع قانونی یا معارض جدّی ندارد.

عمارت نام منطقه‌ای ۹ هکتاری واقع در ۳۰ کیلومتری جنوب شهرستان آمل، مسیرجاده هراز بوده و از حدود ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته تاکنون، روزانه بیش از ۴۰۰ تُن زباله از شهر‌ها و روستا‌های تابعه و شهر‌های مرکزی مازندران به این مکان انتقال می‌یافت.

زنگ خطر جدّی انباشت بیش از حدّ زباله و نفوذ شیرابه‌های آن (مسیر جاده) و نیز بدنه سدّ درحال ساخت هراز واقع در روبروی " عمارت" اعتراض و گلایه‌های فعالان اجتماعی و نیز زیست محیطی را در چند سال گذشته به صدا درآورده بود.

درچند سال گذشته همواره محور اصلی نشست مدیریت پسماند مدیران شهرستانی و استانی، تعیینِ تکلیفِ زمین جایگزین منطقه عمارت برای ساماندهی زباله شهرستان آمل بوده که انتخاب و جایگزین شدن یک مکان جدید برای ایجاد سایت یا کارخانه زباله سوز شهرستان با حضور مُعارضان جدید و یا مشکلات زیست محیطی، در فاز اجرایی قرار نمی‌گرفت.

منبع خبر : خبرگزاری صدا و سیمای مرکز مازندران