جزئیات عملیات فوری اجرایی در سراوان/ بازنگری در قرارداد زباله‌سوز نیز در حال بررسی است

جمعه 09 اردیبهشت 1401 ساعت 10:39

سخنگوی ستاد مدیریت پسماند گیلان با تأکید بر ضرورت توجه به بازنگری در قرارداد زباله‌سوز سراوان گفت: در چند روز اخیر و با حضور نماینده وزیر کشور مراحل اجرای فازهای سوم و چهارم کود عالی شهرداری رشت در حال اجرا بوده و بازنگری در قرارداد زباله‌سوز نیز در حال بررسی است.


به گزارش پسماند ایران به نقل از خبرگزاری فارس، جواد شفیعی ثابت دقایقی پیش در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بی‌تدبیری در خصوص پسماند سراوان مربوط به سوء مدیریت در گذشته است، اظهار کرد: دهستان سراوان حدود ۱۲ هزار و روستای سراوان حدود هفت هزار جمعیت دارد که ساکنین این منطقه طی سال‌های متمادی به علت برخی بی تدبیری‌ها دچار مشکلات عدیده در خصوص آسیب‌های ناشی از محل دفن زباله در چند کیلیومتری روستای خود شدند.

وی با اشاره به مسدود شدن محل دفن زباله سراوان توسط اهالی فهیم این خطه از گیلان گفت: در چند هفته اخیر تعدادی از اهالی خوب و فهیم منطقه اعتراضی به تداوم حمل زباله به منطقه داشتند که سبب انسداد راه تردد کامیون‌ها به محل دفن زباله سراوان شد.

سخنگوی ستاد مدیریت پسماند استان گیلان با اشاره به تصویب یک‌هزار و ۲۰۰‌میلیارد تومان اعتبار حاصل از سفر رئیس جمهور به گیلان در خصوص مدیریت پسماند در گیلان از جمله سراوان، تصریح کرد: مهم‌ترین خواسته دولت در گیلان مدیریت پسماند در این استان است و پس از سفر مبلغ یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار، با نامه و امضای معاون اول رئیس جمهور تصویب و به وزارت کشور ابلاغ شد.

به گفته شفیعی ثابت تاکنون مبلغ صد میلیارد تومان در اردیبهشت ماه سال جاری به دستگاه مجری با نظارت استانداری گیلان اختصاص یافته و این روند در گیلان ادامه‌دار است.

وی با تأکید بر ضرورت بازنگری در قرارداد زباله‌سوز سراوان بیان کرد: در چند روز اخیر و با حضور نماینده وزیر کشور مراحل اجرای فازهای سوم و چهارم کودعالی شهرداری رشت درحال اجرا بوده و بازنگری در قرارداد زباله سوز نیز در حال بررسی است.

سخنگوی ستاد مدیریت پسماند گیلان با اشاره به بازگشایی مسیر دفن زباله سراوان توسط مردم بیان کرد: با توجه به شروع فصل گرما و تأخیر در سم پاشی و شن ریزی و بهسازی محل دفن که سلامت صدها هزار نفر از شهروندان را به خطر می‌انداخت با مدیریت و برنامه‌ریزی دستگاه‌های اجرایی و انتظامی و فرمانداری رشت و همراهی خوب مردم منطقه اقدام به بازگشایی مسیر سراوان شد.

شفیعی ثابت با بیان اینکه باید به خواسته مردم سراوان در خصوص رفع معضل پسماند این منطقه توجه شود، افزود: تکمیل ساختمان شماره یک زباله‌سوز و ورود تجهیزات زباله‌سوز و تصویب اعتبار بهسازی سراوان و تکمیل سوله ۶ هزار متری کودآلی، ورود ماشین آلات خط سه و چهار کودآلی و شناسایی محل‌های دفن جدید و مناسب و کم زیان و مدیریت برای کاهش خروجی زباله از کودآلی مجموعه اقداماتی است که در چند وقت اخیر انجام شده است.

وی با اشاره به اهتمام دولت در حل کامل معضل پسماند سراوان گفت: تا پایان سال ۱۴۰۱ محل دفن زباله سراوان باید تعطیل و ظرف چند ماه مراحل بهسازی نهایی و درختکاری آن در ابتدای سال ۱۴۰۲ به سرانجام برسد.

به گفته سخنگوی ستاد مدیریت پسماند گیلان از سویی ظرفیت کودآلی رشت از ۵۰۰ تن تا یک هزار تن افزایش یافته و با تعیین محل دفن جدید خروجی بی‌ضرر، مدیریت بهتری درباره زباله در گیلان انجام می‌شود.

وی با بیان‌ اینکه روزانه حدود هزار و ۲۰۰ تن زباله رشت و ۱۷ شهر و دهستان گیلان وارد سایت سراوان می‌شود، تصریح کرد: کارخانه کمپوست واقع در منطقه لاکان رشت روزانه قابلیت تبدیل حدود ۲۵۰ تن زباله به کود آلی را دارد که  مقرر شد در دو شیفت کاری هر روز ۵۰۰ تن زباله را به کود آلی تبدیل ‌کند و ۲۵۰ تن باقیمانده یا ریجکت که باقیمانده کود آلی این کارخانه کاملا بی بو، خشک، بدون شیرابه و کاملا با محیط زیست سازگار است.

شفیعی ثابت با بیان اینکه برای ساماندهی زباله‌های منطقه سراوان نیز بهسازی و پوشش محل دفن زباله سراوان به ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، افزود: برای تصفیه شیرابه منطقه سراوان هم به ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که با این مبلغ اطراف زباله‌ها دیوار شنی کشیده شود و بعد تا دو الی سه سال آینده در منطقه درختکاری می‌شود.