نظارت بر خروج ۱۳ تن پسماند ویژه از همدان

یکشنبه 18 اردیبهشت 1401 ساعت 18:02
نظارت بر خروج ۱۳ تن پسماند ویژه از همدان

سرپرست حفاظت محیط زیست استان همدان از نظارت بر مدیریت ۱۳ تن پسماند ویژه، برای خروج از استان خبر داد.

به گزارش پسماند ایران به نقل از خبرگزاری فارس، سیده مریم محمدی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران از نظارت بر مدیریت ۱۳ تن پسماند ویژه برای خروج از استان خبر داد و اظهار کرد: سه تن پسماند شیمیایی و دارویی استان همدان به سایت مدیریت پسماندهای ویژه و صنعتی استان اصفهان منتقل شد.

وی افزود: در حال حاضر ۱۰ تن پسماند ویژه شامل بقایای سموم غیر قابل استفاده شامل سموم آلی و معدنی جهاد کشاورزی استان همدان در مرحله تایید انتقال به مراکز مجاز کشوری است.

سرپرست حفاظت محیط زیست استان همدان ادامه داد: از زمان قرار گرفتن نظارت بر مدیریت پسماندهای ویژه در بستر سامانه جامع محیط زیست کشور تاکنون، ۲ هزار و ۵۵۰ تن پسماند صنعتی و ویژه استان همدان مجوز امحاء دریافت کرده و به مراکز مجاز کشوری منتقل شده است.

وی تاکید کرد: بر اساس قانون مدیریت پسماند و با دقت نظر و پیگیری دقیق، نقل و انتقالات پسماند‌های ویژه استان و نیز صادرات و واردات آن مورد نظارت قرار داشته و تمام موارد از طریق سامانه جامع حفاظت محیط زیست و با بازدید و نظارت حضوری انجام می‌شود.

محمدی گفت: به دلیل عدم وجود محل دفع پسماندهای صنعتی و ویژه در همدان، بر اساس قانون پسماندهای تولیدی واحدهای صنعتی و خدماتی که دارای ماهیت صنعتی و ویژه هستند به خارج از استان منتقل می‌شوند.

وی بیان کرد: فرآیند انجام کار به این صورت است که اشخاص حقیقی و حقوقی تولیدکننده این نوع پسماندها پس از بررسی و تشخیص نوع پسماند تولیدی از طریق آزمایشگاه معتمد محیط زیست، در صورت صنعتی و ویژه بودن پسماند با مراکز مجاز امحاء کشور قرارداد منعقد کرده و درخواست انتقال پسماند تولیدی خود را به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه می‌کنند.

سرپرست حفاظت محیط زیست استان همدان افزود: سازمان حفاظت محیط زیست نیز نسبت به اعلام نظر اقدام می‌کند و در زمان انتقال با رعایت قوانین و مقررات و تحت نظارت کارشناسان، انتقال به مراکز مجاز در کشور انجام می‌شود.

وی افزود: بازنگری مکان یابی محل دفع پسماندهای صنعتی و ویژه استان همدان به صورت ملی و از طریق سازمان حفاظت محیط زیست اقدام و مطالعات اولیه آن توسط مشاور طرح اجرا شده که در انتظار تأیید نهایی برای مکان‌یابی است.

محمدی تأکید کرد: در صورت تأیید مراکز، گزینه برتر انتخاب و در نهایت مدیریت پسماندهای صنعتی و ویژه استان از استاندارد بهتری برخوردار خواهد شد.