کارخانه زباله‌سوز البرز برای تولید برق از پسماند راه‌اندازی می‌شود

شنبه 30 مهر 1401 ساعت 00:17

جواد چپردار گفت: مقدمات انعقاد قرارداد تاسیس کارخانه زباله‌سوز در حلقه دره فراهم شد تا به جای انباشت و دفن، زباله را تبدیل به انرژی کنیم.

به گزارش پسماند ایران؛ جواد چپردار رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر کرج در گفت‌وگو با خبرنگار تیتریک، گفت: روزانه ۷۰۰ تن زباله در کرج تولید و جمع آوری می شود.

چپردار با اشاره به اینکه زباله تولیدی البرز۱۴۰۰ تن در روز است، افزود: زباله جمع آوری شده به مرکز حلقه دره انتقال داده می شود و بخش عمده آن هم خانگی است.
 
وی زباله های سطح شهر را به بخش های خانگی، تجاری، صنعتی و بیمارستانی تقسیم کرد و اظهار داشت: تفکیک و جمیع زباله یکی از مهم ترین چالش های روز دنیاست.
 
چپردار تصریح کرد: سرانه تولید زباله بیشتر از دیگر کلانشهرهای کشور نیست، البته فرهنگسازی و مسائل اقتصادی و معیشتی روی کاهش تولید زباله اثر گذاشته است.
 
وی گفت: در مقوله پسماند ۳ حلقه تولیدکنندگان زباله، پیمانکاران تفکیک، تجمیع و انتقال زباله و مدیریت شهری نقش دارند، لذا باید اولویت را کاهش تولید گذاشت.
 
چپردار افزود: تفکیک زباله زمانی موثر است که فرهنگ تفکیک زباله در خانه ها رواج پیدا کند اما متاسفانه نه فرهنگسازی انجام شده و نه تفکیکی صورت گرفته است.
 
وی اظهار داشت: جمع آوری سطل های زباله از مقابل منازل مردم یکی از مطالبات مدیریت شهری در قابل طرحی جامع بود اما قسمتی از آن به اجرا در آمده است.
 
چپردار تصریح کرد: متاسفانه بدون انجام مقدمات، فرهنگسازی و زمینه سازی برای مردم سطل های زباله حذف شد در حالیکه باید ظرفیت های لازم ایجاد شود.
 
وی گفت: ۱۴۰۰ تن زباله البرز در حلقه دره انباشت و دفن می شود، بهترین روش تفکیک پسماند استحصال انرژی از زباله است تا شاهد آثار مخرب نباشیم.
 
چپردار افزود: مقدمات انعقاد قرارداد تاسیس کارخانه زباله سوز در حلقه دره فراهم شد و به جای انباشت و دفن آن را تبدیل به انرژی کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه بخار آب ایجاد شده آلودگی در محیط زیست به همراه ندارد، اظهار داشت: برای تولید برق راهی جز پایان دادن به روش های سنتی نداریم.
 
چپردار تصریح کرد: اگر کارخانه زباله سوز با تناژ ۱۴۰۰ تن در روز ایجاد شود، آثار مخرب جمع آوری زباله در استان البرز را نخواهیم داشت.
 
وی گفت: کمپوست زباله در دو قسمت از حلقه دره وجود دارد که مشکلات حقوقی با پیمانکار آن به وجود آمد که در نهایت با خلع ید پیمانکار رفع شد.
 
چپردار افزود: تا پایان سال جاری سازمان پسماند آمادگی لازم را برای استفاده از فرایند کمپوست را ایجاد می کند و می توانیم سال آینده تولید کمپوست از زباله را فعال کنیم.