روزانه ۳۴۰ تن زباله تر در شهر یزد جمع آوری می شود

سه شنبه 10 آبان 1401 ساعت 18:28

در سال ۸۷ یک خط پردازش در این کارخانه ایجاد شد که به دلایل فنی تعطیل شد.

پسمانذ ایران ، رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد با بیان اینکه روزانه ۳۴۰ تن زباله تر در این شهر جمع آوری می شود گفت: از این میزان حدود ۶ تا هفت تن زباله خشک است.

به گزارش ایرنا، محمد برزگر روز سه شنبه در بازدید خبرنگاران از کارخانه کمپوست شهر یزد گفت: از میزان زباله های جمع آوری شده ۲۹۰ تن مربوط به مرکز شهر است.

وی اظهار کرد: براساس برآوردهای انجام شده حدود ۱۰ تا ۱۳ درصد پسماند خشک و قابل بازیافت است، البته تفکیک زباله از مبدا باید انجام شود که در این زمینه مشارکت شهروندان ضروری است.

وی با بیان اینکه همچنین روزانه حدود ۲ تا سه تن زباله های سر شاخه های هرس درختان در یزد بازیافت می شود، تصریح کرد: ۵۹ دستگاه خودرو در شهر یزد زباله های از سطح شهر را جمع آوری می کنند.

راه اندازی سامانه مدیریت پسماند خشک خانگی (باز پس)

برزگر با اشاره به راه اندازی سامانه مدیریت پسماند خشک خانگی از اول شهریورماه در منطقه ۲ شهرداری یزد بصورت آزمایشی گفت: در این زمینه نرم‌افزاری به نام "بازپس" ایجاد شده که شهروندان با وارد کردن و ثبت اطلاعات، آدرس منزل و میزان زباله خشک خود، کارکنان مربوطه طبق زمان‌بندی انتخابی شهروندان به جمع اوری آنها اقدام می کنند.

وی افزود: در قبال تحویل پسماند با توجه به ارزش کارشناسی شده هر نوع پسماند خشک، شهرداری مبلغی را به شهروند اعطا می‌کند که در کیف پول شهروندی برای استفاده از خدمات شهری شارژ می‌شود و یا به حساب بانکی شهروند واریز می کنند.

وی تصریح کرد:  اکنون همه شهروندان می توانند وارد این سامانه شوند و زباله های خشک خود را تحویل دهند.

رییس سازمان مدیریت پسماند مدیریت شهرداری یزد هدف از راه اندازی سامانه یاد شده را کوتاه کردن دست زباله گردها، جلوگیری از آلودگی زیست محیط و بهداشت بیان کرد و گفت: تاکنون ۷۳۴ شهروندان اطلاعات خود را در این سامانه ثبت و هزار و ۴۹ نفر درخواست جمع آوری زباله داشتند که ۲ هزار و ۱۴۲ گرم پسماند خشک جمع آوری شده است.

راه اندازی خط پردازش ۳۰۰  تنی پسماند خانگی 

وی با اشاره به راه اندازی خط پردازش ۳۰۰ تنی پسماندهای خانگی شهر یزد در کارخانه کمپوست، گفت: این خط در مهرماه  امسال با هزینه ۲۱ میلیارد تومان و اشتغال زدایی برای ۳۵ نفر به طور مستقیم راه اندازی شده است.

برزگر با بیان اینکه این واحد روزانه ۳۰۰ تن زباله تولیدی شهروندان یزد را پردازش و جداسازی می کند، افزود: در سال ۸۷ یک خط پردازش در این کارخانه ایجاد شد که به دلایل فنی تعطیل شد.

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد در آینده از راه اندازی خط تولید کود کمپوست نیز در این کارخانه خبر داد و اظهار کرد: در یکماه گذشته همه زباله شهر یزد دفن می شد اما خوشبختانه زباله ها در این کارخانه تفکیک می شود.

همچنین خبرنگاران از سایت تفکیک و دفن زباله و کمپ سگ های بی پناه بازدید کردند.