مکانیزه‌سازی بازیافت پسماند در مجتمع بندری امام خمینی

دوشنبه 17 بهمن 1401 ساعت 09:58

با هدف ارتقاء شاخص‌های محیط زیستی مکانیزه‌سازی فرآیند بازیافت پسماند در مجتمع بندری امام خمینی (ره) انجام شد.

به گزارش پسماند ایران ، معاون برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و منابع اداره کل  بنادر و دریانوردی خوزستان گفت : فرآیند بازیافت پسماند در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) با تأمین و تجهیز ۵ دستگاه تولید گرانول از لاستیک‌های مستعمل و تولید چیپس از ضایعات چوبی با هدف ارتقاء شاخص‌های محیط زیستی، کاهش آسیب‌های ناشی از انباشت پسماند‌ها و حفظ سرمایه‌های ملی مکانیزه شد.

سیدعلی سیاوش افزود : به دلیل تردد روزانه بیش از دو هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون حمل بار در مجتمع بندری امام خمینی (ره)، سالیانه با انباشت لاستیک مستعمل به صورت موضعی در محوطه‌ها و معابر مواجه هستیم.

سیاوش گفت : به منظور یکپارچه‌سازی و رفع چالش تایر‌های مستعمل با بهره‌گیری از توان بخش خصوصی و در راستای کاهش آسیب‌های محیط زیستی، در بازه‌ی زمانی سه ماهه بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ حلقه انواع لاستیک جمع‌آوری و با بهره گیری از دستگاه خط تولید گرانول فرآیند بازیافت آن‌ها آغاز شد.

وی در ادامه افزود: همچنین با تأمین و استقرار دستگاه چیپر در محوطه دپوی بازیافت در این مجتمع بندری با مشارکت بخش خصوصی فرآیند حمل و دفع پسماند‌های ناشی از ضایعات چوب و تخته آغاز به کار کرده و مجموع این اقدامات زمینه را برای ایجاد ده فرصت شغلی در مراحل متعدد این فرآیند فراهم کرد.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و منابع با اشاره به تداوم و توسعه دامنه فعالیت‌های بازیافتی برای انواع دیگر ضایعات پلاستیکی و شیشه حسب الزامات محیط زیستی تصریح کرد: با به کارگیری تجهیزات مکانیزه تلاش می‌شود انواع ضایعات در این فرآیند مکانیزه مدیریت شوند.

منبع خبر : خبرگزاری صدا وسیما مرکز خوزستان