مدیر کل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی خبر داد: احداث مراکز تفکیک، بازیافت و استحصال انرژی از زباله ها در شمال کشور

چهارشنبه 03 خرداد 1402 ساعت 08:53
مدیر کل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی خبر داد: احداث مراکز تفکیک، بازیافت و استحصال انرژی از زباله ها در شمال کشور

امید صدیقی: احداث مراکز تبدیل و بازیافت زباله در مناطق ساحلی شمال، از آستارا تا بندر ترکمن در سال جاری اجرا خواهد شد.

به گزارش پسماند ایران به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مدیر کل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در برنامه صبحانه ایرانی سیما،  درباره آلودگی سواحل دریای خزر، پسماندها و زباله ها در شهرهای ساحلی، پایش آلودگی میکروبی دریا و برنامه های سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه ها، توضیحاتی ارائه داد.

امید صدیقی گفت: در مناطق ساحلی خزر به سبب تراکم زیاد جمعیت، نزدیکی شهرها به یکدیگر و کمبود زمین در منطقه برای مدیریت زباله ها، در مجموع موضوع زباله ها به معضل بزرگی تبدیل شده است.
وی یادآوری کرد: موضوع تفکیک زباله ها در حوزه کاری دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی نیست و به دفتر مدیریت پسماند و معاونت انسانی سازمان حفاظت محیط زیست مربوط می شود؛ اما در حال حاضر برنامه های مناسبی برای مدیریت زباله ها در مناطق ساحلی تدارک دیده شده است.

مدیر کل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی افزود: برای نمونه در مورد انبوه زباله ها در منطقه سراوان گیلان که به معضل بزرگی تبدیل شده، برنامه ریزی های خوبی صورت گرفته است.

صدیقی توضیح داد: در سازمان حفاظت محیط زیست، کارگروه ملی مدیریت پسماند تشکیل و برای ساماندهی زباله ها به خصوص در مناطقی مثل سراوان گیلان، برنامه های مشخصی طراحی شده است.

وی طرح هایی همچون تفکیک، بازیافت و استحصال انرژی از زباله ها را از جمله این برنامه ها عنوان کرد.

مدیر کل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی در مورد احداث مراکز تبدیل و بازیافت در شمال کشور گفت: بدین منظور تلاش زیادی انجام شد ولی به نتیجه مطلوب نرسید؛ ولی برنامه ریزی های خوبی انجام شده که در مناطقی مثل آستارا، انزلی، سروان رشت و سایر مناطق ساحلی تا بندر ترکمن در سال جاری اجرا خواهد شد.

صدیقی خاطرنشان کرد:‌ با تأکید ریاست محترم سازمان حفاظت محیط زیست و تأکیدات شخص رئیس جمهور محترم برای ساماندهی وضعیت زباله ها در مناطق ساحلی خزر، برنامه های مشخصی تدوین شده و احتمالاً امسال این معضل تا حدی برطرف خواهد شد.
وی درباره موضوع آلودگی میکروبی توضیح داد: سازمان به طور منظم پایش آلودگی میکروبی را انجام می دهد؛ اما در بعضی مناطق، به خصوص در فصل تابستان که مردم بیشتر برای تفریح و شنا به سواحل خزر می روند، آلودگی های میکروبی هم بیشتر می شود.

مدیر کل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی اضافه کرد: برای این موضوع نیز با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت کشور، برنامه پایش منظمی تدوین شده که از خردادماه، به اجرا گذاشته خواهد شد.