رویکرد موفق «پسماندصفر» پایتخت کلمبیا

چهارشنبه 08 شهریور 1402 ساعت 09:35
رویکرد موفق «پسماندصفر» پایتخت کلمبیا

شهر بوگوتا با ساماندهی فعالیت زباله‌جمع‌کن‌های شهر و ایجاد فروشگاه‌های پسماندصفر توانسته است حجم زباله‌های شهر را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد و بازیافت را به صورت فرهنگ شهروندی ترویج دهد.

پسماند ایران به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زباله جمع‌کن‌های کلمبیا اغلب از خانواده‌های فقیر هستند و بیشتر در اطراف مراکز شهری بزرگ این کشور مانند بوگوتا، مدلین، کالی و بارانکیلا زندگی می‌کنند. آن‌ها زباله‌های خیابان‌ها را به‌صورت دستی جمع‌آوری و به‌طور مستقل بازیافت می‌کنند و در واقع شهرها را بدون دریافت هیچ هزینه‌ای تمیز می‌کنند.

میلیون‌ها نفر در این کشور از بازیافت یا استفاده مجدد از زباله‌ها امرار معاش می‌کنند و در صورت مدیریت صحیح فعالیت آن‌ها نقش ارزشمندی را در شهرهای کلمبیا ایفا می‌کنند.

مسئولان بوگوتا برای حمایت از این قشر، طرحی به نام «پرداخت دوم» را معرفی کردند که درآمد هزاران جمع‌کننده زباله را تکمیل می‌کند و در واقع علاوه بر درآمد حاصل از فروش مواد بازیافتی، بسیاری از آنها اکنون بخشی از درآمد مدیریت زباله را نیز از مدیریت شهری دریافت می‌کنند.

به لطف این طرح، مکانی اداری برای انجمن جمع‌آوران زباله بوگوتا تهیه شده است تا ارائه خدمات آن‌ها بهبود داده شود. بوگوتا با ایجاد فروشگاه‌های زباله‌صفر و بازارهای خیابانی مخصوص فروش اشیای ارزان‌قیمت و دست دوم تاکنون اقدامات قابل‌توجهی را برای کاهش ضایعات انجام داده است و توانسته به عنوان یکی از شهرهای پسماندصفر جهان شناخته شود.

ابتکار فروشگاه‌های پسماندصفر این شهر موسوم به Hooli توانسته است محبوبیت بالایی در بین شهروندان پیدا کند؛ روش کار این فروشگاه محصولات ارگانیک و طبیعی به این صورت است که هرگاه افراد با یک تماس تلفنی، نیاز خود به یک محصول را اعلام می‌کنند، نیروهای خدماتی این فروشگاه با مراجعه به درِ منزل، بدون اینکه محصول بسته‌بندی را ارائه دهند، ظرف محصول را برای مشتری پر می‌کنند یا جنس مورد نظر را بدون بسته‌بندی خاصی به مشتری تحویل می‌دهند. در واقع با این اقدام، چرخه بسته‌بندی از میان برداشته می‌شود و زباله‌های پلاستیکی، همچنین گازهای گلخانه‌ای ناشی از رفت‌وآمد کاهش پیدا می‌کند.

بازارهای دست‌دوم این شهر نیز فرصت ارزشمندی را برای تمام شهروندان فراهم می‌آورد تا اجناس غیرضروری خود را با قیمت بسیار پایین یا حتی رایگان در اختیار سایر افرادی بگذارند که به آن‌ها نیاز دارند و به این ترتیب، مانع ارسال اقلام به دفن‌گاه‌های زباله می‌شوند و به نوعی زندگی دومی را به تمام محصولات می‌بخشند.