بازیافت دیگر کافی نیست

دوشنبه 03 مهر 1402 ساعت 12:33
بازیافت دیگر کافی نیست

 رئیس محیط زیست سازمان ملل‌ متحد هشدار داد که بازیافت پلاستیک کافی نیست.

پسماند ایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، با افزایش تولید پلاستیک در سراسر جهان و ایجاد آلودگی بیشتر، رئیس محیط زیست سازمان ملل هشدار داد که بشریت نمی‌تواند تنها راه خود را برای خروج از آشفتگی پلاستیک، بازیافت اعلام کند و خواستار تجدید نظر کامل در مورد نحوه استفاده از پلاستیک شد.

وی افزود که راه‌حل‌های مختلفی وجود دارد اما همه می‌دانند که وضعیت موجود تنها یک گزینه نیست.

این نشان دهنده طیف وسیعی از نظرات ۱۷۵ کشور در این موضوع بین افراد تولیدکننده و افرادی است که بر استفاده مجدد و بازیافت اصرار دارند.

همانطور که می‌دانیم، استفاده از پلاستیک در حال افزایش است؛ تولید سالانه پلاستیک در ۲۰ سال گذشته بیش از دو برابر شده و به ۴۶۰ میلیون تن رسیده است و اگر چیزی تغییر نکند، می‌تواند تا سال ۲۰۶۰ سه برابر شود. با این حال، تنها ۹ درصد این زباله‌ها بازیافت می‌شود.

زباله‌های پلاستیکی در اندازه‌های مختلف امروزه در کف اقیانوس‌ها، در شکم پرندگان و در بالای کوه‌ها یافت می‌شوند، در حالی که میکروپلاستیک‌ها در خون، شیر مادر و جفت شناسایی شده‌اند.

حدود ۷۰ کشور دنیا معاهده سازمان ملل‌ متحد در مورد حفاظت از دریاهای آزاد را امضا کردند.

محققان با توجه به آلودگی در اقیانوس‌ها اظهار کردند که اقیانوس‌ها فراتر از مرزهای ملی هستند و این میراث مشترک برای تمام جهان است. سلامت اقیانوس‌ها برای آینده بشریت بسیار مهم است.