نورث‌ ولت یک گیگافکتوری 60 گیگاوات-ساعتی در کانادا خواهد ساخت

سه شنبه 11 مهر 1402 ساعت 12:45
نورث‌ ولت یک گیگافکتوری 60 گیگاوات-ساعتی در کانادا خواهد ساخت

سرمایه‌گذاری 5 میلیارددلاری استارت‌آپ سوئدی در حوزه باتری

پسماند ایران : استارت‌آپ باتری سوئدی Northvolt اعلام کرد که یک کارخانه گیگاکارخانه باتری لیتیوم-یون کاملا یکپارچه در کانادا ایجاد خواهد کرد. این شامل تولید سلول باتری لیتیوم-یون و همچنین تولید مواد فعال کاتدی و بازیافت باتری خواهد بود.
نخستین کارخانه آمریکای شمالی به‌نام Northvolt Six در مک مسترویل و سن باسیل لو گراند درست خارج از شهر مونترال، در استان کبک کانادا واقع خواهد شد.

به‌گفته Northvolt، این نیروگاه میزبان 60 گیگاوات-ساعت ظرفیت تولید سلولی سالانه خواهد بود و امکانات مجاور آن برای تولید مواد فعال کاتدی و بازیافت باتری، امکان تولید کاملا دایره‌ای را در سایت فراهم می‌کند.تعداد 60 گیگاوات-ساعت هدف بلندمدت این پروژه است.

فاز اول 30 گیگاوات-ساعت خواهد بود و قرار است قبل از پایان سال 2023 آغاز شود. انتظار می‌رود این کارخانه در سال 2026 شروع به‌کار کند. بنابراین در حدود سه سال آینده شاهد تولید در این کارخانه خواهیم بود.

این شرکت تخمین می‌زند که فاز اولیه ساخت کاتد و سلول، همراه با بازیافت، به‌سرمایه‌گذاری 5 میلیارددلاری (7 میلیارددلار کانادا) نیاز دارد. قرار است 3 هزار نفر در این کارخانه مشغول به‌کار شوند.

Northvolt می‌افزاید که انتخاب سایت 170 هکتاری برای Northvolt Six پس از بررسی گسترده مکان‌ها در آمریکای شمالی انجام شد. این بهترین گزینه پس از در نظر گرفتن معیارهای متعدد بود.

همان‌طور که نورث ولت توضیح می‌دهد، نقاط قوت این سایت، برق آبی کبک بود که تولید سلولی 100 درصدی از انرژی‌های تجدیدپذیر و همچنین زنجیره ارزش خودرو در این منطقه را تضمین می‌کند.

علاوه‌بر آن، دولت کانادا و دولت کبک قویا از این پروژه حمایت کردند؛ پروژه‌ای که قول داده شده است به‌بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری خصوصی در تاریخ کبک تبدیل شود.

این یک جهش بسیار بزرگ برای Northvolt است؛ شرکتی که تنها هفت سال پیش تاسیس شد و در حال حاضر سلول‌های باتری خودروهای برقی را در سوئد (برای تعدادی از تولیدکنندگان خودرو و کامیون) تولید می‌کند.

این شرکت همچنین دارای یک کارخانه ذخیره انرژی باتری در لهستان و چندین پروژه دیگر در چند کشور است. برنامه‌ای برای ساخت کارخانه 60 گیگاوات-ساعتی در آلمان وجود دارد؛ اما به‌نظر می رسد این پروژه ممکن است به‌تاخیر بیفتد.

Northvolt اشاره‌ای نکرده که کدام تولیدکنندگان خودروهای برقی، سلول‌های باتری را از کارخانه‌های کانادایی یا فاکتور شکل سلولی-شیمی باتری خریداری خواهند کرد.