هیچ زباله‌ای در سایت صفیره اهواز سوزانده نمی‌شود

شنبه 13 آبان 1402 ساعت 12:17
هیچ زباله‌ای در سایت صفیره اهواز سوزانده نمی‌شود

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند اهواز گفت: بیش از ۲سال است که هیچ گونه آتش سوزی در سایت صفیره انجام نمی‌شود و عملیات جمع‌آوری، امحا و دفن زباله‌ها به صورت اصولی و مهندسی انجام می‌شود.

پسماند ایران، محمود ثابت قدم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: به همت پرسنل مستقر در سایت صفیره اهواز و فعالیت شبانه روزی آنها، بیش از ۲ سال است که هیچ گونه آتش سوزی در سایت صفیره انجام نمی‌شود و عملیات جمع‌آوری، امحاء و دفن زباله‌ها به صورت اصولی و مهندسی انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز اضافه کرد: در خصوص انجام نشدن آتش سوزی در سایت صفیره، کارشناسان دستگاه‌های نظارتی محیط زیست و بهداشت به صورت سرزده یا با هماهنگی قبلی از سایت بازدید داشته و این مساله مورد تأیید آنها است.

وی گفت: سال گذشته پس از هفت سال، سلول دفن بهداشتی- مهندسی زباله و کارخانه پردازش راه اندازی شد، از ابتدای امسال نیز زباله‌هایی که وارد سایت صفیره می‌شوند ابتدا تفکیک شده، ریجکتی‌ها در سلول دفن بهداشتی، دفن می‌شود و زباله‌های خشک برای بازیافت ارسال می‌شوند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز در خصوص گفته‌هایی مبنی بر سوزاندن زباله‌ها در سایت صفیره بیان کرد: شاید موضوع مطرح شده مربوط به محل قدیم دفن زباله‌های اهواز یعنی سایت برومی باشد که فاصله آن با صفیره زیاد نیست ولی دو مجموعه کاملاً مجزا هستند.

ثابت قدم با بیان اینکه دستورالعمل مدیریت پسماندها در سال ۸۳ ابلاغ شد، تصریح کرد: سایت برومی مربوط به سال‌های گذشته است، از دهه ۶۰ تا اواخر دهه ۹۰ دفن زباله‌ها در این محل انجام می‌شده و چون دستورالعمل نحوه مدیریت پسماندها ابلاغ نشده بود، عملیات دفن زباله به صورت سنتی انجام می‌شد و اکنون دیگر در اختیار شهرداری نیست که بتوان برای آن برنامه‌ریزی کرد زیرا زمین‌ها مربوط به شرکت نفت است و تأسیسات نفتی وجود دارد که حتی برای ورود و خروج هم باید هماهنگی انجام شود.

وی ادامه داد: در سایت برومی قریب به ۵۰۰ هکتار زمین زباله دفن شده است، زباله‌ها بعد از مدتی شروع به تولید گاز متان و خودسوزی می‌کنند و شاید دود و آلودگی که ناشی از سوزاندن زباله اعلام کرده‌اند، مربوط به این مساله باشد؛ البته حجم آن در حدی است که شاید فقط محدوده را در بربگیرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز اظهار کرد: کل سایت صفیره مجهز به دوربین است و حتی مانیتورینگ دارد و همه ورود و خروج‌ها کنترل و ثبت می‌شود؛ هشت منطقه اهواز، شرکت‌های اطراف اهواز و تمام شهرهایی که از اطراف اهواز به این سایت زباله می‌آورند، همه در سیستم ثبت می‌شوند و آمارهای آن وجود دارد.

ثابت قدم با بیان اینکه محل دفن زباله‌های این محدوده، تنها سایت صفیره است و هیچ جای دیگر اجازه دفن زباله ندارد، تصریح کرد: روستاهای اطراف جمعیتی به خود اختصاص می‌دهند که باید زباله‌هایشان در محلی جمع‌آوری و صفیره آورده شوند تا ما آنها را مدیریت کنیم اما چیزی که اطلاع داریم، این است که برخی زباله‌ها را در محدوده دهیاری‌ها یا روستاها دفن می‌کنند یا می‌سوزانند که این خود منشأ آلودگی است.

وی اضافه کرد: بر اساس آنچه در قانون آمده است، دهیاری‌ها و بخشداری‌ها مکلف هستند تا زباله‌ها را جمع‌آوری و به محل دفن تحویل دهند اما بسیاری از آنها زباله‌ها را به ما تحویل نمی‌دهند که اسامی آنها به محیط زیست اعلام شده است؛ در واقع می‌توان گفت از ناحیه بخشداری‌ها و دهیاری‌ها اکثراً هیچ زباله‌ای تحویل داده نمی‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز گفت: بخشدار و دهیاری‌هایی که می‌شناختیم با آنها صحبت کرده‌ایم مثل منطقه برومی که هفته گذشته با رئیس شورای آنها صحبت شده و قول پیگیری داده‌اند، اما از آنجایی که به همه آنها دسترسی نداریم در جلساتی که داشته‌ایم، این مساله را مطرح کرده‌ایم و قرار است فرمانداری اهواز این موضوع را پیگیری و به آنها اعلام کنند که زباله‌ها را به سایت صفیره تحویل دهند.

ثابت قدم بیان کرد: برخی از چاه‌های شرکت نفت یا پادگان‌ها با ما قرارداد بسته و زباله‌هایشان را تحویل می‌دهند، زباله‌های شهرستان‌های کارون، شیبان و به تازگی ویس نیز دریافت می‌شود.

آلودگی هوا مربوطه به چند موضوع است

وی عنوان کرد: در خصوص منشأ آلودگی هوا متخصص نیستم و کارشناسان محیط زیست باید در این خصوص اظهار نظر کنند اما قطعاً این آلایندگی‌ها از چند مساله نشأت می‌گیرد و درست نیست که آن را به یک موضوع تعمیم دهیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز در خصوص مشکلات محل دفن زباله‌های برومی اظهار کرد: زباله‌گردها یا افرادی که به دنبال زباله‌های خشک مثل شیشه، آهن آلات و… هستند به سایت قدیم برومی می‌آیند و زباله‌هایی که از قدیم وجود داشته را برهم می‌زنند یا حتی آنها را آتش می‌زنند تا زباله‌های خشک مشخص شود، این اقدام سبب می‌شود که اکسیژن به زباله برسد و در نتیجه آن زباله سریع‌تر خودسوزی خواهد داشت؛ لذا این یکی از مشکلات آن منطقه است و با توجه به اینکه منطقه مالکیت دارد باید راهکاری صورت بگیرد تا این افراد وارد محل نشوند و این اتفاقات رخ ندهد چرا که جمع‌آوری زباله‌های خشک از سایت برومی، تشدیدکننده آلودگی است.

ثابت قدم ادامه داد: بنده از سایت قدیم برومی بازدیده داشته‌ام و تأثیری که این سایت بر آلودگی‌ها دارد بسیار جزئی و مختصر است به طوری که تنها محدوده خود را تحت تأثیر قرار می‌دهد و اینکه در مناطق دیگر مثل گلستان که فاصله زیادی از برومی دارد، دود و آلودگی مشاهده می‌شود نمی‌تواند ناشی از سایت برومی باشد و به نظر می‌آید منشأهای دیگری وجود دارد؛ بنده در این زمینه متخصص نیستم و کارشناسان محیط زیست باید نظر دهند اما فکر می‌کنم بخشی از آن ناشی از آتش سوزی بخش عراقی هورالعظیم، برداشت زراعت، مزارع نیشکر و فیلرهای نفتی باشد.

وی افزود: شاید برومی درصدی از آلودگی را به خود اختصاص دهد اما باید کار شروع شود و همین میزان را هم انجام دهیم تا از بین برود، از طرفی باید آسیب شناسی صورت گیرد که کدام آلودگی‌ها منشأ هستند تا یکی یکی آنها را برطرف کنیم که دیگر شاهد آلودگی هوا نباشیم؛ در جلسات کارگروه پسماند مسائل مطرح شده اما هنوز انجام اقدامی صورت نگرفته است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز بیان کرد: سوخت ماشین‌ها در سطح شهر اهواز فقط بنزین معمولی است، در صورتی که در شهرهای اطراف بنزین یور و ۴ هم وجود دارد که این مساله در آلوده بودن هوا بی تأثیر نیست.