مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران خبر داد: استحصال روزانه ۸۰۰۰ تن شن و ماسه از نخاله‌های ساختمانی پایتخت در آبعلی

یکشنبه 21 آبان 1402 ساعت 10:04
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران خبر داد: استحصال روزانه ۸۰۰۰ تن شن و ماسه از نخاله‌های ساختمانی پایتخت در آبعلی

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند از استحصال روزانه ۸ هزار تن شن و ماسه از نخاله‌های ساختمانی پایتخت در مرکز پردازش زباله‌های آبعلی خبر داد. 

پسماند ایران : رضا محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد آخرین وضعیت مرکز پردازش زباله‌های ساختمان در آبعلی گفت: مرکز پردازش آبعلی ویژه نخاله‌های ساختمانی است. در حال حاضر ۵۰ درصد این نخاله‌ها که برای دفن به آبعلی فرستاده شده را استحصال می‌کنیم. موضوعی که از نگاه محیط‌زیست بسیار مهم است. همه توان ما برای حداقل کردن میزان دفن است. چرا که می‌دانید برای تولید هر تُن مصالح ساختمانی، چه آسیب و هزینه‌هایی به ساخت محیط‌زیست وارد می‌شود.

محمدی با بیان اینکه روزانه حدود ۸۰۰۰ تُن شن و ماسه در آبعلی استحصال می‌شود که این عدد قابل توجهی است، گفت: شن و ماسه‌هایی که در گذشته دفن شده را دوباره استحصال می‌کنیم و به چرخه تولید باز می‌گردانیم؛ این یکی از اهداف جدی ماست که اول کاهش دفن  و سپس استحصال را داشته باشیم. 

وی درباره دیگر اقدامات سازمان مدیریت پسماند برای کاهش آسیب‌های دفن زباله در پایتخت، تأکید کرد: موضوع دیگر بحث دفن زیست‌پذیر است. بررسی‌های جدی روی این موضوع کرده‌ایم تا میزان شیرابه زباله‌ها را به حداقل برسانیم. 

محمدی در ادامه با اشاره به ساخت مراکز میانی پردازش زباله MRF افزود: در مجموعه کوهک، زباله مناطق ۵، ۲۱ و ۲۲ پردازش می‌شود. یک MRF هم در شرق تهران داریم که زباله مناطق ۱۳، ۸ و ۱۴ را پردازش می‌کند. 

محمدی در مورد مأموریت MRF ها نیز توضیح داد:  یکی از مأموریت‌های MRF این است که زباله را به حداقل خود برساند؛ یعنی شیرآبه در همان محل تصفیه شود و برای آب کشاورزی استفاده شود. کاهش شیرآبه پسماند به کاهش وزن و حجم زباله کمک می‌کند و دفن آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از آن را به حداقل می‌رساند. 

وی افزود: احداث کارخانه‌های مدیریت یکپارچه پسماند شهری (MRF) منجر به تولید کمپوست با کیفیت و استحصال انرژی از پسماند با رویکرد کاهش دفن را به دنبال خواهد شد و در نهایت با انجام اقدامات فوق، کاهش آثار سوء محیط زیستی را در سطح شهر تهران رقم خواهد زد.