طرح جدید دانمارک برای بازیافت

جمعه 06 بهمن 1402 ساعت 20:07
طرح جدید دانمارک برای بازیافت

طرح سپرده لیوان‌های قهوه که در آرهوس دانمارک در حال آزمایش است، امکان استفاده مجدد از فنجان‌های قهوه را فراهم می‌کند که نقش چشمگیری در فرایند بازیافت دارد.

پسماند ایران به نقل از خبرگزاری ایمنا، دومین شهر بزرگ دانمارک، آرهوس، در حال آزمایش اولین طرح سپرده‌گذاری در نوع خود برای مقابله با زباله‌های یک‌بار مصرف مانند لیوان‌های قهوه است. در صورت موفقیت، این طرح می‌تواند به بشقاب‌ها، جعبه‌های پیتزا و موارد مشابه در سراسر شهر آرهوس گسترش یابد.

روش طرح به این گونه است که وقتی قهوه خریداری می‌شود پول فنجان نیز پرداخته می‌شود. وقتی نوشیدن قهوه تمام شد، می‌توان لیوان آن را در یکی از صندوق‌های به اصطلاح سپرده‌گذاری گذاشت و پول را پس گرفت. هر فنجان دارای سپرده‌ای به مبلغ پنج کرون دانمارک (یا ۰.۶۷ یورو) است که پس از بازگرداندن فنجان به یکی از دستگاه‌ها، به طور خودکار به کارت بانکی افراد بازپرداخت می‌شود.

آرهوس، با جمعیت حدود ۳۳۰ هزار نفر، تصور می‌شود که اولین شهری در جهان است که سیستمی از ماشین‌های سپرده‌گذاری برای فنجان‌های قهوه را ایجاد کرده است.

حدود ۲۵ دستگاه از این ماشین‌های خودکار در مرکز شهر نصب شده‌اند. این طرح بر اساس پروژه بازگشت سپرده موفق در سراسر این کشور برای قوطی‌ها و بطری‌ها است که در سال ۲۰۰۲ اجرایی شد.

پس از بازگشت لیوان‌ها به دستگاه، فنجان‌های قابل شستشو جمع‌آوری می‌شوند و به یک مرکز بازیافت منتقل و در آنجا تمیز و از نظر استفاده مجدد بررسی می‌شوند. تاکنون حدود ۴۰ هزار فنجان قابل استفاده مجدد بر اساس این پروژه تولید شده است.

مسئولان محلی امیدوار هستند که با این طرح به مقابله با انباشته شدن زباله‌های یک‌بار مصرف در خیابان‌های شهر کمک کند. سال گذشته، تنها از رودخانه این شهر، ۱۰۰ هزار لیوان بیرون کشیده شد که این امر، بر اهمیت طرح سپرده‌گذاری می‌افزاید.