بازیافت مد، زمین را نجات می‌دهد؟

پنجشنبه 26 بهمن 1402 ساعت 22:48
بازیافت مد، زمین را نجات می‌دهد؟

 در حالی که بطری پلاستیکی را می‌توان پنج یا ۶ بار بازیافت کرد و قابل استفاده خواهد بود اما تی‌شرتی از جنس پلی‌استر بازیافت شده، دیگر هیچ وقت قابل بازیافت نیست.

پسماند ایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، در فروشگاه پوشاک اچ‌اندام به سختی می‌توان لباس‌هایی را پیدا کرد که از مواد بازیافتی ساخته نشده‌اند. سال گذشته، ۷۹ درصد از پلی‌استر موجود در مجموعه‌های این فروشگاه از مواد بازیافتی تهیه شد و در سال آینده قصد دارد همه آن‌ها بازیافت شوند.

غول مد سوئدی به خبرگزاری فرانسه گفت که مواد بازیافتی به صنعت اجازه می‌دهد تا وابستگی خود را به پلی‌استر بکر ساخته شده از سوخت‌های فسیلی کاهش دهد.

کارشناسان اظهار کردند: مشکل این است که ۹۳ درصد از تمام منسوجات بازیافتی امروزی از بطری‌های پلاستیکی و نه از لباس‌های کهنه به دست می‌آیند.

در اروپا، بیشتر ضایعات نساجی یا دور ریخته یا سوزانده می‌شوند و فقط ۲۲ درصد بازیافت یا استفاده مجدد می‌شوند همچنین بیشتر آنها به عایق یا پارچه تمیزکننده تبدیل و یا برای پرکردن تشک استفاده می‌شوند.

کمیسیون اروپا به خبرگزاری فرانسه گفت که کمتر از یک درصد پارچه مورد استفاده برای تولید لباس به لباس جدید بازیافت می‌شود.

یک سازنده اتریشی اظهار کرد که بازیافت منسوجات، بسیار پیچیده‌تر از بازیافت مواد دیگر، مانند شیشه یا کاغذ است.

درحال حاضر لباس‌های تولید شده از بیش از دو الیاف غیرقابل بازیافت در نظر گرفته می‌شوند. لباس‌هایی که قابل بازیافت هستند باید بر اساس رنگ دسته‌بندی شوند سپس زیپ‌ها، دکمه‌ها و سایر مواد برداشته شوند و اغلب پرهزینه و پیچیده است.

استفاده مجدد از پنبه ممکن است پاسخ واضحی به نظر برسد اما به گفته کارشناسان، وقتی پنبه بازیافت می‌شود، کیفیت آن به حدی کاهش می‌یابد که اغلب باید با مواد دیگر بافته شود و ما را به مشکل پارچه‌های مخلوط باز می‌گرداند.

برای ایجاد دایره بازیافت، برندهای مد در عوض از پلاستیک بازیافتی استفاده کرده‌اند.

بنابراین، پس از اینکه مصرف‌کنندگان آنها را به سطل‌های بازیافت می‌آورند، همه آن کوه‌های پلی استر غیرقابل بازیافت و پارچه‌های مخلوط به کجا ختم می‌شوند.

بر اساس آمار آژانس محیط زیست اروپا  در سال ۲۰۱۹، نزدیک به نیمی از زباله‌های نساجی جمع‌آوری شده در اروپا به بازارهای دست دوم آفریقا یا به محل‌های دفن زباله منتقل می‌شود.

۴۱ درصد دیگر از ضایعات نساجی این بلوک به آسیا می‌رود و بیشتر به مناطق اقتصادی اختصاص داده می‌شود که در آنجا تفکیک و پردازش می‌شوند.

منبع خبر : ایسنا