وزیر دادگستری در نشست مدیریت پسماند: علاج معضل زباله‌گردی اجرای قانون مدیریت پسماند و فرهنگ سازی است

چهارشنبه 23 اسفند 1402 ساعت 10:31

نشست مدیریت پسماند روز سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ با حضور امین حسین رحیمی وزیر دادگستری و نمایندگان دستگاه‌های عضو به میزبانی وزارت دادگستری برگزار شد.

به گزارش پسماند ایران به نقل از ایسنا، رحیمی وزیر دادگستری در این نشست با اشاره به فرارسیدن ماه رمضان، بر استفاده از برکات و نعمات این ماه و بهره‌مندی از فیوضات آن تاکید کرد.
رحیمی، جایگاه وزارت دادگستری در فرایند مدیریت پسماند را هماهنگی دستگاه‌های ذیربط و تسهیلِ هم‌افزایی و همگرایی برای رفع معضل زباله‌گردی و مدیریت پسماند عنوان کرد.
وزیر دادگستری با اشاره به وظایف قانونی وزارت دادگستری در حوزه حقوق کودک و حقوق شهروندی، علاج رفع معضل زباله‌گردی را در اجرای کامل و دقیق قانون مدیریت پسماند عنوان کرد و گفت: تنها گزینه پیش‌رو، فرهنگ‌سازی موضوع تفکیک زباله از مبدا و اجرای قانون مدیریت پسماند است.
وی با اشاره به خدشه وارد شدن به کرامت انسانی در موضوع زباله‌گردی و معضل ورود اتباع بیگانه، افراد سودجو و بخصوص کودکان به این فرایند، بر لزوم رفع ریشه‌ای این معضل و ورود جدی و جهادی دستگاه‌ای ذیربط به این مساله تاکید کرد و گفت: دستگاه‌های مختلفی با حوزه وظایف و اختیارات متفاوت در این موضوع دخیل هستند، از این منظر باید با همگرایی و هم‎افزایی برای نیل به هدف مورد نظر حرکت کرد و از فعالیت جزیره‌ای که مانع از تحقق اقدامات و دستیابی به مطلوب مورد نظر که همانا رفع معضل زباله‌گردی و همچنین اجرای دقیق قانون مدیریت پسماند است پرهیز کرد.
وی با اذعان به اینکه موضوع جمع‌آوری پسماند تبدیل به یک کسب و کار شده و لاجرم برای فعالیت در این حوزه نیاز به کسب مجوزهای لازم از مراجع ذیربط می‌باشد افزود: باید از فعالیت زیرزمینی و غیرقانونی در این خصوص جلوگیری کرد، عدم مدیریت صحیح و جامع در این زمینه تبعات بهداشتی، زیست محیطی، اجتماعی داشته و دستاویزی برای رسانه‌ها و جریانهای معاند ایجاد می‌کند.
رحیمی موضوع مدیریت پسماند و تفکیک زباله از مبدا را نیازمند عزم ملی، فرهنگ‌سازی و همگرایی جدی دستگاه‌های ذیربط عنوان کرد و افزود: تهیه و تولید پیوست رسانه‌ای با هدف فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی صحیح و دقیق به شهروندان در این خصوص نقش محوی و تعیین کننده دارد، مدیریت پسماند نیاز به مدیریت واحد دارد و با توجه به حکم رییس جمهور برای شهردار تهران، اختیارات و فرصت مناسبی برای گره‌گشایی از این معضل ایجاد شده است.
در این نشست، شیوه‌نامه ساماندهی واگذاری عملیاتی اجرایی پسماندها به اشخاص حقیقی و حقوقی بررسی شد و نمایندگانی از سازمان صدا و سیما، وزارت کشور، وزارت اقتصاد، سازمان حفاظت محیط زیست، شورای رقابت و شهرداری تهران، ضمن طرح دیدگاه‌ها و نظرات خود، گزارشی از اقدامات صورت گرفته را ارایه کردند.