پسماند در استان‌های شمالی کشور تبدیل به ابرچالش شده است

پنجشنبه 24 اسفند 1402 ساعت 16:30
پسماند در استان‌های شمالی کشور تبدیل به ابرچالش شده است

 فرماندار لنگرود با اشاره به افزایش حجم زباله در سطح شهر و روستا در ایام عید نوروز، خاطرنشان کرد: بخشداران با همکاری دهیاران طی روزهای باقی مانده تا سال نو، جمع آوری زباله ها از سطح شهر و روستا را در دستور کار قرار دهند.

محمدرضا جلالی امروز، ۲۴ اسفندماه در جلسه مدیریت پسماند شهرستان لنگرود، زباله و پسماند را یکی از مسائل اساسی جوامع بشری دانست و اظهار کرد: پسماند در استان های شمالی کشور تبدیل به ابرچالش شده است.

وی با اشاره به اهتمام دولت سیزدهم و استاندار گیلان درباره ساماندهی پسماند، افزود: طی دو سال گذشته برنامه ریزی ها و اقدامات خوبی صورت گرفته؛ البته هنوز به دستاورد ملموسی نرسیده ایم که ناشی از عدم فرهنگ سازی مدیریت پسماند در آحاد جامعه است.

فرماندار لنگرود با بیان اینکه بی توجهی به مدیریت پسماند می تواند همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی و شهری و روستایی را تحت الشعاع قرار دهد، تصریح کرد: برای مدیریت پسماند باید از روش های علمی و تجارب موفق دیگر جوامع استفاده کنیم تا اثرات منفی پسماند بر محیط زیست و سلامت انسان را کاهش دهیم.

جلالی با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی کاهش تولید زباله، بیان کرد: تولید روزانه ۱۲۰ تا ۱۲۵ تن زباله در شهرستان لنگرود واقعا زیاد است و شیرابه زباله ها که در دفنگاه تولید می شود، با نفوذ به سفره های آب زیرزمینی، بیماری های متعدد را ایجاد می کند.

وی تفکیک زباله از مبدا را یک اصل مهم در مدیریت پسماند دانست و اضافه کرد: شهرداری ها مکلف به جمع آوری روزانه زباله هستند، اما زباله ها باید تفکیک شده باشند تا کار مدیریت پسماند سریع تر انجام شود و دپوی طولانی مدت نداشته باشیم.

فرماندار لنگرود با انتقاد از بی توجهی گردشگران به امر مدیریت تولید زباله و رهاسازی آن در طبیعت، عنوان کرد: گردشگران به خاطر زیبایی های گیلان به این خطه سفر می کنند، اما برای حفاظت از این زیبایی ها تلاشی ندارند و زباله ها را پخش می کنند.

وی با اشاره به افزایش حجم زباله در سطح شهر و روستا در ایام عید نوروز، خاطرنشان کرد: بخشداران با همکاری دهیاران طی روزهای باقی مانده تا سال نو، جمع آوری زباله ها از سطح شهر و روستا را در دستور کار قرار دهند و محورهای مواصلاتی و مسیرهای روستایی شهرسان را پاکسازی کنند.

جلالی همچنین از رستوران ها و مراکز اقامتی و تفریحی خواست به امر تفکیک زباله کمک کنند و گفت: حضور مسافران نوروزی ما را با افزایش زباله رو به رو می کند و لذا باید مدیریت لازم را داشته باشیم؛ متاسفانه ظروف یکبار مصرف نیز بلای جان محیط زیست شده است.