خانه تکانی طبیعت همدان در آستانه نوروز

پنجشنبه 24 اسفند 1402 ساعت 16:50
خانه تکانی طبیعت همدان در آستانه نوروز

حاشیه راه های همدان در آستانه ورود به سال جدید از زباله ها پاکسازی شد تا طبیعت مهربان برای ورود به سال جدید نو نوار شود.

به گزارش پسماند ایران، برای سومین سال متوالی پویش و اقدام ملی «مسیر سبز- ایران پاک» با هدف پاکسازی طبیعت به ویژه در حاشیه راه های ارتباطی اجرا شد.

امروز و در آستانه نوروز ۱۴۰۳ ، شماری از کارکنان محیط زیست در کنار عوامل راهداری، شهرداری و واحدهای صنعتی حدود ۱۰ کیلومتر از حاشیه راه های جاده همدان را از زباله پاکسازی کردند.

رها سازی پسماند در حاشیه راه ها همواره به عنوان یکی از چالش های زیست محیطی مورد توجه دوستداران محیط زیست بوده و در این راستا از سال ۱۴۰۰ پویشی به منظور پاکسازی و احیای طبیعت از زباله در پایان اسفند و در آستانه ورود به سال جدید آغاز شد.

این اقدام نمادین یک کار فرهنگی برای جلب نظر و آگاه کردن مردم درباره آثار سو و زیانبار رها سازی زباله در طبیعت است مگرنه با یک یا چند روز فعالیت نمی توان طبیعت را از آفت زباله نجات داد.

در این باره مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان به خبرنگار ایرنا گفت: محیط زیست محل های تجمع و تمرکز انسانی در جاده ها شامل مجتمع های خدماتی و رفاهی، عوارضی ها و پاسگاه های پلیس راه به کانون انباشت زباله تبدیل شده است.

سیده مریم محمدی افزود: خانواده ها هنگام اتراق و حضور در اماکن یاد شده به جای مدیریت پسماند، زباله را بی محابا در طبیعت رها می کنند غافل از اینکه طبیعت محل زیست جانداران است و باید در نظافت آن همانند تمیزی خانه مسکونی تلاش شود.

وی بیان کرد: رها سازی زباله در حاشیه راه ها منظره ای زشت و نازیبا را به جای طبیعت سرسبز و بهاری برای رانندگان و مسافران عبوری از جاده های استان همدان به نمایش می گذارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان با بیان اینکه جذب پلاستیک بیش از ۵۰۰ سال طول می کشدافزود: آلودگی آب، از بین رفتن خاک و به خطر افتادن جان حیات وحش به علت تغذیه زباله از دیگر آثار منفی رها سازی زباله در طبیعت است.

محمدی ادامه داد: مسافران عبوری از مسیرهای شریانی همدان با نزدیک شدن به مرکز استان به جای لذت بردن از طبیعت سرسبز و زیبا شاهد زباله های رها شده در حاشیه جاده ها هستند.

قانون مدیریت پسماند اجرایی شود

وی اظهار کرد: ماده هفت قانون مدیریت پسماند وظایف هر یک از دستگاه ها در مدیریت پسماندهای عفونی، عادی، ویژه، صنعتی و امثالهم را مشخص کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان افزود: بیشترین چالش این مجموعه در زمینه مدیریت پسماندهای خارج از حریم شهر و روستاها به خصوص حاشیه راه ها است.

محمدی تاکید کرد: بر اساس ماده هفت قانون مدیریت پسماند متولی پسماند خارج از حریم شهر،دهیاری ها و بخشداری ها هستند که انتطار می رود در انجام تکالیف محوله اهتمام ورزند.

وی با بیان اینکه وجود و انباشت زباله پلاستیکی در حاشیه راه ها بار روانی دارد،افزود: اداره کل حفاظت‌ محیط زیست بر اساس قانون تنها مکلف به نظارت بر حسن اجرای قوانین است و با خاطیان برخورد قانونی می کند.