دفن اصولی پسماند؛ راهی برای جلوگیری از آلودگی منابع آب

دوشنبه 04 خرداد 1394 ساعت 10:03
رییس گروه محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای استان مرکزی گفت: در مدیریت پسماند، دفن پسماند به عنوان مهم ترین بخش این مدیریت، بیشترین تاثیر را بر منابع آب دارد.


به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان مرکزی، مهندس رضا عظیمی افزود: یکی از مسائل مهم در مدیریت پسماند، جدای از مسائلی همچون تفکیک از مبدأ، بازیافت و...، موضوع دفن پسماند است.
عظیمی افزود: این بخش از فرایند مدیریت پسماند، بیشترین تاثیر را بر منابع آب دارد و متأسفانه در بیشتر تصمیم گیری های موجود در مدیریت پسماند از گذشته تا به امروز، به این مهم به صورت اصولی و جدی پرداخته نشده است.
وی در ادامه گفت: تقریباً در هیچ یک از مراکز و محل های دفن پسماند در استان، دفن به شیوه مهندسی و اصولی انجام نمی شود و در بسیاری از مراکز دفن موجود، اصولاً دفنی وجود ندارد و زباله ها به روش تلنبار دفع می شوند.
رییس گروه محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای استان مرکزی بیان داشت: زباله ها یا همان پسماندهای شهری، روستایی، پزشکی، صنعتی و...، یکی از پتانسیل های آلایندگی منابع آب به شمار می آیند.
وی افزود: شیرابه حاصل از زباله ها می تواند به عمق خاک نفوذ کرده و به تدریج به سفره های آب زیرزمینی سرایت کند. بارش نزولات آسمانی بر روی محل های دفن زباله ها، جاری شدن آب های جاری از محل های تخلیه زباله ها و سایر عوامل می تواند روند نفوذ و پخش آلودگی منابع آب را تسریع کند.
وی در ادامه افزود: در هر حال در مورد تأثیر بر منابع آب، دفن غیراصولی یا دفع، تفاوت زیادی با هم ندارند و هر دو می توانند خطرات جبران ناپذیری برای منابع آب ایجاد کنند.
عظیمی در پایان گفت: لازم است به عنوان یک مسأله مهم، دفن اصولی و ایجاد مراکز دفن پسماند یا لندفیل های مهندسی با رعایت کامل کلیه مسائل فنی دفن و کنترل نفوذ شیرابه به عنوان اولویت نخست در مسیر فرایند مدیریت پسماند مد نظر قرار گیرد.