جای دفن مهندسی پسماند در استان مرکزی خالی است

چهارشنبه 15 مرداد 1393 ساعت 10:36
رئیس گروه محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: زباله‌ها یا همان پسماندها یکی از پتانسیل‌های آلایندگی منابع آب به شمار می‌آیند.


رضا عظیمی بیان کرد: شیرابه حاصل از زباله­‌ها می‌تواند به عمق خاک نفوذ کرده و به تدریج به سفره‌­های آب زیرزمینی سرایت کند.
وی ادامه داد: بارش نزولات آسمانی بر روی محل­‌های دفن زباله­‌ها، جاری شدن آب­های جاری از محل­‌های تخلیه زباله‌ها و سایر عوامل می‌­تواند روند نفوذ و پخش آلودگی منابع آب را تسریع کنند.
عظیمی با اشاره به اینکه در هیچ یک از مراکز و محل­های دفن پسماند در استان، دفن به شیوه مهندسی و اصولی انجام نمی‌­شود ادامه داد: در بسیاری از مراکز دفن موجود، اصولاً دفنی وجود ندارد و زباله‌­ها به روش تلنبار دفع می‌شوند.
وی یادآور شد: در هر حال در مورد تأثیر بر منابع آب، دفن غیراصولی یا دفع، تفاوت زیادی با هم ندارند و هر دو می‌توانند خطرات جبران‌ناپذیری برای منابع آبی ایجاد کنند.
عظیمی گفت: بنابراین لازم است به عنوان یک مسئله مهم، دفن اصولی و ایجاد مراکز دفن پسماند یا لندفیل­ های مهندسی با رعایت کامل کلیه مسایل فنی دفن و کنترل نفوذ شیرابه به عنوان اولویت نخست در مسیر فرایند مدیریت پسماند مد نظر قرار گیرد. رئیس گروه محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: در مدیریت پسماند،دفن پسماند به عنوان مهم‌ترین بخش این مدیریت، بیشترین تأثیر را بر منابع آبی دارد.
عظیمی یکی از مسایل مهم در مدیریت پسماند را دفن پسماند عنوان کرد و افزود: این بخش از فرایند مدیریت پسماند، بیشترین تأثیر را بر منابع آب دارد و متأسفانه در بیشتر تصمیم‌گیری­های موجود در مدیریت پسماند از گذشته تا به امروز، به این مهم به صورت اصولی و جدی پرداخته نشده است.

 

منبع : ایسنا