دفن سنتی زباله دوم اردیبهشت در تبریز پایان می‌یابد

مدیرکل دفتر امور آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست کشور از پایان یافتن دفن سنتی زباله و پسماندهای شهری در تبریز در دوم اردیبهشت سال 91 خبر داد.


به گزارش پسماند ایران به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، فرهاد پورمحمد سخا در جریان بازدید از پروژه‌های در دست اجرای سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز ضمن قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته در زمینه اجرای پروژه‌های زیست محیطی توسط سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز تاکید کرد: پروژه‌هایی نظیر احداث مرکز دفن مهندسی بهداشتی، احداث کارخانه بازیافت و تولید کمپوست و تصفیه‌خانه شیرابه پسماندهای شهری تماماً زیربنایی بوده و کاملاً اصولی و فنی طراحی شده‌اند.
وی همچنین با اشاره به طرح درختکاری و جنگل‌کاری محدوده زباله‌گاه فعلی و مرکز دفن مهندسی بهداشتی پسماندهای شهری تبریز، از آن به عنوان طرحی اساسی برای کاهش آلایندگی لندفیل تبریز یاد کرد و افزود: پروژه‌های زیست محیطی شهرداری تبریز که از سوی سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز به مورد اجرا درآمده‌اند به علت مکمل یکدیگر بودن این پروژه‌ها در سطح کشور بی‌نظیرند.
مدیرکل دفتر امور آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست کشور خاطرنشان کرد: در همین راستا به نظر می‌رسد راه‌اندازی واحد رجکت سوز در کنار لندفیل و تولید انرژی از آن مسیر مدیریت پسماندهای شهری تبریز را تکمیل‌تر کند چراکه میزان انرژی تولید شده از رجکت یا همان مواد برگشتی از کارخانه بازیافت و کمپوست چهار برابر زباله معمولی است و به همین علت بخش خصوصی از سرمایه‌گذاری در زمینه تولید انرژی از رجکت استقبال می‌کند.
پورمحمد سخا همچنین با اشاره به اینکه میزان مواد برگشتی از کارخانه بازیافت و تولید کمپوست (رجکت) تبریز حدود 250 تا 300 تن در روز خواهد بود، گفت: راه‌اندازی دو خط 150 تنی رجکت‌سوز و تولید انرژی و انتقال آن به شبکه سراسری برق ، بسیار مقرون به صرفه و درآمدزا خواهد بود.
وی ضمن قدردانی از تلاش‌های مدیریت و کارکنان سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز برای اجرای پروژه‌های زیست محیطی و حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی ابراز امیدواری کرد تا با راه‌اندازی سلول شماره یک مرکز دفن مهندسی بهداشتی پسماندهای شهری تبریز همزمان با روز جهانی زمین پاک در دوم اردیبهشت سال آینده پایان دفن سنتی زباله و پسماندهای شهری در تبریز جشن گرفته شود.