مدیریت پسماندها بر اساس شرایط اقلیمی بازنگری در پسماندهای پزشکی

شنبه 06 تیر 1394 ساعت 04:16
مدیریت پسماندها بر اساس شرایط اقلیمی بازنگری در پسماندهای پزشکی
روش مدیریت پسماند باید با توجه به شرایط اقلیمی، جغرافیایی، کمیت و کیفیت پسماندها و زباله ها انتخاب شود

مدیریت پسماندها بر اساس شرایط اقلیمی بازنگری در پسماندهای پزشکیمهر: حسن پسندیده با بیان اینکه روزانه بیش از ۴۹ هزار تن پسماند عادی در شهرها و روستاهای کشور تولید می شود، افزود: یکی از نکاتی که سازمان حفاظت محیط زیست بر آن تاکید دارد روش های بکارگیری شده مدیریت پسماندها در کشور است.
به گفته وی، اصولاً روش مدیریت پسماند باید با توجه به شرایط اقلیمی، جغرافیایی، کمیت و کیفیت پسماندها و زباله ها انتخاب شوند. بنابراین، در اغلب نقاط کشور استفاده از چند روش تلفیقی برای مدیریت پسماندها و زباله ها ضروری است چرا که یک روش به تنهایی کاربرد و کارایی ندارد.
مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان محیط زیست اظهار داشت: بطور میانگین سرانه تولید زباله شهری در کشور به ۷۵۰ گرم در روز می رسد که این رقم در روستاها کمتر بوده و به حدود ۴۵۰ گرم به ازای هر نفر در روز می رسد و استان تهران با تولید روزانه حدود ۷ هزار تن، بیشترین تولید زباله خانگی و شهری را در کشور به خود اختصاص داده است.
پسندیده با اشاره به اینکه بخش اعظمی از پسماندهای خشک دارای ارزش اقتصادی هستند تصریح کرد: با بازیافت آن ها نه تنها می توان به اقتصاد کشور کمک کرد بلکه می توان از آلودگی طبیعت و محیط زیست و هدر رفتن منابع خام و ذخایر کشور جلوگیری کرد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بخش عمده ای از پسماندهای صنعتی توسط واحدهای بازیافتی مجدداً استفاده می شود، افزود: اما متأسفانه مدیریت زیست محیطی بر اساس معیارها قابل قبول در برخی از این واحدها انجام نمی شود.
مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه ۱۰ تا ۲۵ درصد از پسماندهای بیمارستانی پسماندهای پزشکی ویژه هستند، تاکید کرد: بازنگری روش های مدیریت پسماندهای پزشکی و به روز شدن ضوابط و ارتقاء سیستم مدیریت پسماندها با توجه به تفاهم نامه وزارت بهداشت با سازمان محیط زیست در اولویت برنامه های سال ۹۴ قرار دارد.
پسندیده با بیان اینکه پسماندهای کشاورزی نیز معضلی جدی در کشور هستند، گفت: سموم خطرناک باقیمانده در انبارهای بخش دولتی و خصوصی مانند DDT نیازمند مدیریت صحیح زیست محیطی است.
وی با اشاره به کمبود زمین مناسب برای دفن پسماندها، بالابودن سطح آب های زیر زمینی و افزایش حضور غیر مسئولانه گردشگران در استان های شمالی اظهار داشت: ساماندهی پسماندهای عادی در استان های ساحلی شمال در حال حاضر در اولویت وزارت کشور و سازمان محیط زیست قرار گرفته است.

منبع : خبرگزاری مهر