آلودگی و تخریب زیست محیطی در اردبیل از میانگین کشوری پایین‌تر است

سه شنبه 09 تیر 1394 ساعت 06:25
آلودگی و تخریب زیست محیطی در اردبیل از میانگین کشوری پایین‌تر است
سرانه آلودگی و تخریب محیط زیست در استان اردبیل از میانگین کشوری پایین‌تر است و این امیدواری را برای حل مشکلات و معضلات به وجود آمده بیشتر می‌کند.

به گزارش پسماند ایران، سیدرضا موسوی پیش در جلسه هماهنگی مدیریت پسماند در نیر اظهار کرد: با توجه به آخرین ارزیابی‌ها وضعیت استان اردبیل در مقایسه با برخی از استان‌ها در حوزه تخریب و آلایندگی هوا و همچنین وضعیت دفع پسماندها و تقویت سلامت جامعه از بعد مولفه‌های زیست محیطی یک جایگاه مناسبی است اما نباید به آن دل خوش کنیم.
وی با بیان اینکه در این استان همچنان وضعیت جمع‌آوری و دفع پسماندها در شهرهای مختلف استان مورد انتقاد و دغدغه و نگرانی است، گفت: نه تنها در این استان سرانه تولید زباله و پسماند بالا است، بلکه هیچ روش اصولی در دفع آنها اعمال نشده و در بسیاری از شهرهای استان این کار به صورت سنتی و با یک روش نامناسب انجام می‌شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل یادآور شد:‌ در قالب جلسات مدیریت پسماند سعی و تلاشمان بر این است تا یک فرایند متفاوتی را در اصلاح شرایط کنونی به وجود آوریم تا همه شهرهای استان به سیستم مناسب دفع پسماند مجهز شوند.
موسوی به تولید و دفع انواع زباله‌ها اعم از زباله‌های شهری، بیمارستانی، کشاورزی و ویژه اشاره کرد و افزود: بارها از شهرداری‌ها خواستیم تا طرح جامعی را در این زمینه تهیه کنند تا با یک فرهنگ‌سازی مناسب تفکیک زباله از مبدا آغاز شده و در دفع بهداشتی آن اقدامات و هدف گذاری‌ها به شکل درست انجام شود.
این مسئول با بیان اینکه در استان اردبیل دارای برجستگی‌های خاص محیطی، اقلیمی، طبیعی و ساختار متفاوت فرهنگی و تاریخی هستیم، بیان کرد: این استان که از جاذبه‌های متعددی برخوردار است، دارای چهار اثر ملی و مناطق تحت حفاظت و شکار ممنوع است که امیدواریم مناطق تحت حمایت از وضعیت کنونی به 10 درصد کل مساحت استان ارتقاء یابد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در پایان سخنان خود گفت: معضلات زیست محیطی در این استان در کنار دفع غیراصولی پسماندها، ورود دام بیش از حد و مازاد بر ظرفیت چراگاه‌ها، ‌تخریب جنگل‌ها، ‌اراضی مرتعی، ‌تخریب زیستگاه‌های طبیعی، تحرک شکارچیان در نابودی نسل حیات وحش ‌و افت آبخوان‌ها و فرونشست دشت‌ها است که اگر فکر اساسی انجام نشود آسیب‌های جدی را وارد خواهد کرد.