انگلستان و وجود مایع سمی خطرناک در محل دفن زباله؛ تهدید آب آشامیدنی

جمعه 13 بهمن 1402 ساعت 21:37
انگلستان و وجود مایع سمی خطرناک در محل دفن زباله؛ تهدید آب آشامیدنی

هفده محل دفن زباله در انگلستان، مایعی سمی تولید می‌کنند که برای آب آشامیدنی خطرناک است. تحقیقات اختصاصی وجود مواد شیمیایی ممنوعه در سطحی تا ۲۶۰ برابر بیشتر از حد مجاز برای مصرف یافت شد

پسماند ایران- گاردین نوشت: طبق یک تحقیق فاش شده، هفده محل دفن زباله در سراسر انگلستان شناخته شده‌اند که یک ماده مایع بسیار سمی حاوی برخی مواد شیمیایی «برای همیشه» ممنوعه و احتمالا سرطان زا را تولید می‌کنند که در برخی موارد سطح آن ۲۶۰ برابر بیشتر از سطحی است که برای آب آشامیدنی بی‌خطر محسوب می‌شود.با این حال، دولت اعلام کرده است که از مکان این محل‌های دفن زباله اطلاعی ندارد.

در بازه زمانی ده ماهه از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲، از مشاورانی که برای وزارت محیط زیست، غذا و امور روستایی (Defra) و آژانس محیط زیست کار می‌کردند، خواسته شد تا از تعداد معینی از محل‌های دفن زباله عملیاتی و تعطیل شده که از دهه ۱۹۶۰ تا به امروز توسعه یافته‌اند، نمونه‌برداری کنند تا تصویر کلی از مواد شیمیایی موجود در شیرابه این محل‌ها به دست آید.

نتایج نمونه‌برداری، که در یک تحقیق منتشر شده و با گاردین به اشتراک گذاشته شده است، نشان می‌دهد که در یک محل دفن زباله، مجموع کل (PFAS) در نمونه خام شیرابه، ۱۰۵،۹۱۰ نانوگرم در لیتر (ng/l) بوده است.

PFAS گروهی از حدود ۱۰۰۰۰ ماده شیمیایی ساخته دست بشر هستند که در فرآیند‌های صنعتی، کف‌های آتش‌نشانی و محصولات مصرفی استفاده می‌شوند. آن‌ها به دلیل ماندگاری در محیط به عنوان مواد شیمیایی همیشگی شناخته می‌شوند.

در انگلستان هیچ محدودیتی برای مجموع PFAS مجاز در آب آشامیدنی وجود ندارد، اما دستورالعمل‌های بازرسی آب آشامیدنی سطح PFOS و PFOA – دو نوع از PFAS‌های پرکاربرد و مورد مطالعه – را در آب آشامیدنی تا ۱۰۰ ng/l مجاز می‌داند. در ایالات متحده، حد مجاز قانونی برای PFOA و ۰.۰۲ ng/l برای PFOS ۰.۰۰۴ ng/l است.

در یک نمونه، PFOA با غلظت ۲۶۹۰۰ ng/l ثبت شد که ۲۶۰ برابر بیشتر از راهنمایی فعلی برای سطوح ایمن در آب آشامیدنی در انگلستان است.

PFOA در سطوح بالاتر از حد مشخص سمی در نظر گرفته می‌شود و با طیف وسیعی از بیماری‌ها در انسان از جمله سرطان کلیه، سرطان بیضه، فشار خون بالا، بیماری تیروئید، کولیت اولسراتیو، کلسترول بالا و کاهش پاسخ به واکسن مرتبط است.

طبق تعریف خود آژانس محیط زیست، شیرابه محل دفن زباله یک مایع بالقوه آلوده کننده است که مگر اینکه مدیریت شود و در نهایت به صورت دقیق و کنترل شده به محیط زیست بازگردانده شود، ممکن است اثرات مضری بر آب‌های زیرزمینی و سطحی اطراف محل دفن زباله داشته باشد.

اگرچه مقادیر PFAS یافت شده در هر نمونه متفاوت بود – با کمترین مقدار کل ۷۹ ng/l – میانگین در تمام نمونه‌ها ۱۹،۴۹۷ ng/l بود.

داده‌های ارائه شده به Ends که سطوح بالای PFAS را در شیرابه محل دفن زباله نشان می‌دهد، شامل اطلاعات مکان نبود، به این معنی که ارزیابی پتانسیل آن‌ها برای آلودگی منابع آب آشامیدنی امکان پذیر نیست.

اعتراف به عدم اطلاع از موقعیت محل‌های دفن زباله، کارشناسان را شوکه کرد.