دستورالعمل جدید چین برای توسعه سامانه بازیافت زباله

شنبه 28 بهمن 1402 ساعت 16:55
دستورالعمل جدید چین برای توسعه سامانه بازیافت زباله

بر اساس دستورالعمل شورای دولتی چین؛ تسریع در توسعه یک سامانه بازیافت زباله و نیز تقویت شالوده‌های سبز و کم‌کربن، از اهداف مهم کشور است.

به گزارش پسماند ایران به نقل از خبرگزاری برنا؛ بر اساس دستورالعمل شورای دولتی چین؛ تسریع در توسعه یک سامانه بازیافت زباله و نیز تقویت شالوده‌های سبز و کم‌کربن، از اهداف مهم کشور است.

طبق این دستورالعمل؛ سه مفهوم اصلی اقتصاد چرخه‌ای (کاهش، استفاده مجدد و بازیافت)، بهبود کارایی استفاده از منابع، بازیافت مؤثر و استفاده بهینه از زباله‌ها در دستور کار قرار گرفته است. گفته می‌شود تا سال ۲۰۲۵؛ میزان استفاده سالیانه از زباله‌های جامد حجیم (bulk) نظیر تفاله، خاکستر حاصل از زغال‌سنگ و سنگ نخاله زغال‌سنگ به چهار میلیارد تُن و نیز نرخ بهره‌برداری جامع از زباله‌های جامد حجیم جدید به شصت درصد می‌رسد. در همین بازه؛ میزان استفاده سالیانه از منابع تجدیدپذیر اصلی همانند ضایعات سه فلز فولاد، مس و آلومینیوم به ۴۵۰ میلیون تُن خواهد رسید.

ناگفته نماند با توجه به این دستورالعمل؛ کشور باید تا سال ۲۰۲۵ به خروجی سالانه پنج تریلیون یوان (۷۰۳/۸۷ میلیارد دلار) از طریق این صنعت دست یابد. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ نیز یک سامانه جامع، کارآمد و منسجم در سامانه بازیافت زباله‌ها در چین ایجاد شود تا این کشور به یکی از کشورهای پیشرفته در این حوزه بدل شود.