پسماندهای صنعتی استان قزوین در سایت محمد آباد ساماندهی می شود

یکشنبه 04 مرداد 1394 ساعت 01:09
 پسماندهای صنعتی استان قزوین در سایت محمد آباد ساماندهی می شود
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین از ساماندهی پسماندهای صنعتی استان در سایت محمد آباد خبر داد.

به گزارش پسماند ایران، منوجهر حبیبی روز شنبه در شورای گفت و گو بخش خصوصی که در سالن اجتماعات استانداری قزوین برگزار شد، افزود: سایت دفن زباله محمدآباد ظرفیت بسیار مناسبی را برای ساماندهی زباله های صنعتی در استان قزوین به وجود آورده است که در همین راستا زباله صنعتی بیش از 250 واحد صنعتی و تولیدی در قزوین ساماندهی می شود.
وی با بیان این نکته که سایت یکصد هکتاری دفن و ساماندهی زباله در محمدآباد می تواند بسیاری از دغدغه های زیست محیطی استان قزوین را کاهش دهد، اظهارکرد: وجود شهرک های صنعتی متعدد در استان قزوین سبب شده تا ساماندهی زباله های صنعتی در این استان به یکی از اصلی ترین چالش های مدیران شهری تبدیل شود.
حبیبی ادامه داد: خروجی و بازده این اقدامات در متمرکز کردن محل دفن پسماندهای ویژه خانگی، عفونی و صنعتی در سایت 100 هکتاری محمدآباد است.
وی با بیان اینکه برخی از مراکز تولیدی و صنعتی در استان قزوین پسماند پرخطر صنعتی تولید می کنند، اضافه کرد: در همین راستا ساماندهی زباله های صنعتی یکی از اولویت های مدیران و دستگاه های اجرایی استان قزوین به شمار می رود که راه اندازی و توسعه مرکز دفن پسماند در محمدآباد بسیاری از چالش های این حوزه را کاهش داده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین اضافه کرد: در حال حاضر 11 شهرداری و 50 دهیاری در استان قزوین، پسماندها و زباله های شهری و روستایی را به سایت محمدآباد منتقل می کنند که با برنامه ریزی صورت گرفته سایر شهرداری ها و دهیاری های این استان در آینده با شرکت مرتبط با سایت همکاری می کنند.
حبیبی ادامه داد: سال گذشته یک شرکت در راستای هدایت و ساماندهی پسماندها در استان قزوین تشکیل شد که توسط حوزه معاونت عمرانی استانداری قزوین به ویژه دفتر امور شهری و روستایی مدیریت و کنترل می شود.
وی تصریح کرد: امروز پسماندهای عفونی توسط بخش خصوصی و با مراجعه روزانه به مطب ها جمع آوری و در یک سایت مجزا پس از بی خطرسازی دفن می شود.
حبیبی با اشاره به وضعیت پسماندهای صنعتی استان قزوین خاطرنشان کرد: برخی از واحدهای صنعتی در این استان پسماند صنعتی ویژه و خطرناک تولید می کنند و به همین منظور ساماندهی این پسماندها در این سایت محمد آباد انجام خواهد شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین با اشاره به تعطیلی محل دفن زباله در شهرک لیا افزود: این اماکن به دلیل مشکلات عدیده زیست محیطی و دفن غیربهداشتی زباله ها تعطیل شده است.
وی اضافه کرد: پیگیری ها در راستای خرید یک دستگاه زباله سوز 500 تنی به شیوه فاینانس از طریق سرمایه گذار خارجی ادامه دارد و قرارداد آن نیز منعقد شده است.
حبیبی با اشاره به مسایل زیست محیطی افزود: در حال حاضر 242 دستگاه اتوبوس به طور متوسط روزانه 300 لیتر سوخت معمولی با آلایندگی زیاد مصرف می کنند که خود تهدیدی برای محیط زیست می باشند.
این مسوول با بیان اینکه برنامه های دولت برای کاهش و مقابله با آلودگی هوا، ارایه بنزین یورو چهار و استاندارد در کلانشهرها است، افزود: در حال حاضر در سه کلان شهر مشهد، تهران و اصفهان از بنزین یورو چهار استفاده می شود و قزوین نیز برای کاهش این میزان آلودگی مدت 20 روز است که در حمل و نقل عمومی از بنزین یورو چهار استفاده می شود.

 

منبع : ایرنا