چرا سگ های ولگرد تهدیدی برای زندگی شده اند؟

شنبه 25 فروردین 1403 ساعت 12:17
چرا سگ های ولگرد تهدیدی برای زندگی شده اند؟

آمار دقیق سگ‌های زنده‌گیری شده در هر شهر و روستا توسط شهرداری و دهیاری آن منطقه ثبت و به شکل مرتب در اختیار کارگروه کنترل جمعیت حیوانات ناقل قرار می‌گیرد.

پسماند ایران، نماینده حقوقی انجمن مهرجویان حیوانات و طبیعت بیرجند گفت: یکی از دلایلی که سگ‌ها در حال حاضر شاید به تهدیدی برای زندگی شهری تبدیل شده‌اند گسترش شهرنشینی، از بین رفتن حریم بین شهر و روستا، خشکسالی و کاهش منابع غذایی و همچنین عدم مدیریت صحیح پسماند است.

مهین غلامی در گفت و گو با ایسنا گفت: از آنجا که بحث زنده‌گیری در حوزه خدمات شهری شهرداری است و طبق دستور العمل کنترل جمعیت حیوانات ناقل صادره از وزارت کشور جمع‌آوری (زنده گیری) در شهرها بر عهده شهرداری‌ها و در روستاها بر عهده دهیاری ها است.

وی افزود: آمار دقیق سگ‌های زنده‌گیری شده در هر شهر و روستا توسط شهرداری و دهیاری آن منطقه ثبت و به شکل مرتب در اختیار کارگروه کنترل جمعیت حیوانات ناقل قرار می‌گیرد.

غلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر در بیرجند یک مرکز نگهداری وجود دارد که توسط گروهی از حامیان و زیر نظر مستقیم شهرداری بیرجند اداره می‌شود، اظهار کرد: این مرکز از امکانات نسبتا خوبی برخوردار است اما با توجه به آنکه جمعیت سگ‌ها در حال افزایش است لازم است امکانات این مرکز نیز گسترش یافته تا ظرفیت نگهداری سگهای جدید را نیز داشته باشد از جمله افزایش فضای تقسیم بندی شده، افزایش سایبان‌ها و کف‌سازی مناسب  است.

نماینده حقوقی انجمن مهرجویان حیوانات و طبیعت بیرجند گفت: از جمله چالش‌هایی که همواره در بحث نگهداری حیوانات وجود دارد رعایت بهداشت در محیط نگهداری است، مرکز نگهداری بیرجند در حال حاضر قریب به ۸۰۰ تا ۹۰۰ قلاده سگ را حمایت می‌کند که نظافت و غذادهی این تعداد قلاده امری دشوار و بسیار پرهزینه است، از طرفی نگهداری افزایش روز افزون تعداد سگهای ورودی نیز یکی دیگر از چالش‌ها است.

وی ادامه داد: نحوه نگهداری سگ‌ها در مرکز بیرجند پس از زنده‌گیری، تفکیک بر اساس جنسیت و سن و  سپس ورود هر قلاده سگ بالغ و توله به کریدور نگهداری خاص خود است که البته در حین تفکیک سگ‌های مریض نیز جدا سازی می‌شوند تا اقدامات درمانی مناسب توسط حامیان انجام شود.

نماینده حقوقی انجمن مهرجویان حیوانات و طبیعت بیرجند از شهروندان می‌خواهیم در ابتدا و مقدم بر هر چیز پسماند خود را مدیریت کنند و از غذارسانی غیر اصولی به خصوص در معابر پر رفت و آمد که باعث تجمع حیوانات شهری و افزایش تعارضات بین انسان و حیوان می‌شود خودداری کنند و چنانچه علاقمند به غذارسانی هستند از پناهگاه حمایت کنند .

وی تصریح کرد: همچنین با اهدا نان خشک و باقیمانده غذای منزل و یا رستوران‌ها به پناهگاه در افزایش کیفیت زندگی قلاده‌های مرکز مشارکت کنند.

غلامی یادآورشد: عقیم‌سازی طبق دستورالعمل وزارت کشور و همچنین به عنوان راهکاری جهانی در کنار واکسیناسیون هاری همچنان به عنوان راه حلی مناسب برای کنترل جمعیت سگها و کاهش آمار هاری شناخته می‌شود که البته بسیار پر هزینه و معمولا برای هر قلاده بین دو تا سه میلیون تومان است که البته با همکاری دامپزشکان می‌تواند این هزینه کمتر شود اما همچنان یک روش موثر ولی گران است.