روز جهانی پاکبان گرامی باد

شنبه 27 خرداد 1402 ساعت 13:02
روز جهانی پاکبان گرامی باد

روز جهانی پاکبان هر سال در هفدهم ماه ژوئن برگزار می‌شود تا به اهمیت وجود این افراد در جوامع و برجسته‌سازی خطرات شغل آن‌ها بپردازد، شعار روز جهانی پاک‌بان ۲۰۲۳ «تجلیل از قهرمانان گمنام» تعیین شده که نشان‌دهنده کمک‌های ارزشمند پاک‌بان‌ها در حفظ پاکیزگی، پایداری و سلامت کلی جوامع است.

روز جهانی پاکبان از سال ۲۰۱۱ تاکنون در هفدهم ماه ژوئن برگزار می‌شود تا در کنار قدردانی از زحمات پاکبان‌ها و برجسته‌سازی نقشی که در حفظ پاکیزگی جوامع، پیشگیری از بیماری‌ها و ترویج محیط زیست سالم دارند، مشکلات و خطرات مرتبط با این شغل به‌عنوان یکی از سخت‌ترین مشاغل دنیا را برجسته کند.

روز جهانی پاکبان به‌دنبال رسیدگی به این بی‌عدالتی، فرصتی برای ساکنان جوامع فراهم می‌کند تا از تلاش‌ها و فداکاری‌های این افراد در جامعه محلی خود و سراسر جهان قدردانی شود. این روز همچنین خطرات این شغل را روشن می‌کند، زیرا جمع‌آوری و دفع زباله به‌دلیل مسائلی هم‌چون استنشاق بوهای ناسالم و مواد شیمیایی، مواجهه با مواد بالقوه عفونی، وجود شیشه‌های شکسته و سایر اقلام تیز هم‌چون تیغ و سوزن در زباله‌ها و مواردی از این قبیل که همگی عواقب جدی به‌دنبال دارد، یکی از خطرناک‌ترین مشاغل در سطح جهان محسوب می‌شود و بسیاری از پاکبان‌ها به دلیل ماهیت غیربهداشتی شغل خود اغلب در بیمارستان به سر می‌برند.