۱۲هزار اسقاط خودرو در سال گذشته

شنبه 27 خرداد 1402 ساعت 11:11
۱۲هزار اسقاط خودرو در سال گذشته

وزارت صمت در سال ۱۴۰۱ اعلام کرده بود ۵۰هزار جایگزینی خودرو فرسوده انجام شده، اما در پایان سال حدود ۱۲هزار جایگزینی انجام شد.

پسماند ایران : براساس بند ب ماده ۴۶ قانون برنامه ششم و قانون ساماندهی صنعت خودرو، سالانه باید ۲۰درصد از خودرو‌های تولیدی کشور به طرح جایگزینی خودرو‌های فرسوده اختصاص پیدا می‌کرد. بنا به گفته دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور، از یک‌میلیون و ۳۰۰هزار خودروی تولیدی پارسال، فقط ۱۲هزار خودرو جایگزین شده است.
مشهدی شریف، رئیس انجمن مراکز، می‌گوید سال ۱۴۰۱ باید این ماده قانونی اجرایی می‌شد، اما پنج ماه اول خودروسازان تمکین نکردند، یعنی اصلا قرعه کشی انجام نشد و از شهریور ۱۴۰۱ به بعد سایپا دیگر قرعه‌کشی نکرد و فقط ایران‌خودرو محصولات خود را با قرعه‌کشی فروخت. دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور می‌گوید نه‌تنها در قانون برنامه ششم بلکه در قانون ساماندهی صنعت خودرو هم از اختصاص ۲۰درصدی سهم خودرو به دارندگان خودرو فرسوده گفته شد. سید امیر احمدی گفت: با توجه به این قانون و اینکه در سال ۱۴۰۱ حدود یک‌میلیون و ۳۰۰هزار خودرو تولید می‌شد، پیش‌بینی این بود که حدود ۲۰۰هزار خودرو فرسوده نوسازی و جایگزینی انجام شود.

دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور می‌گوید: وزارت صمت در سال ۱۴۰۱ اعلام کرده بود ۵۰هزار جایگزینی خودرو فرسوده انجام شده، اما در پایان سال حدود ۱۲هزار جایگزینی انجام شد. امیر احمدی علت تعلل در روند اسقاط خودرو را کوتاهی وزارت صمت در تصویب آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو می‌داند. ضمن بررسی‌های «دنیای ‌اقتصاد» از ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو‌های فرسوده، ابراهیمی، قائم‌مقام رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو‌های فرسوده، گفت: نزدیک به ۱۰هزار نفر از متقاضیانی که در قرعه‌کشی ثبت‌نام کردند و برنده شدند هنوز به مراکز اسقاط مراجعه نکرده‌اند و ۸هزار نفر هم در فرآیند از رده خارج کردن خودرو در مراکز اسقاط هستند.

 
بر این اساس، امسال در طرح یکپارچه فروش خودرو که راه‌اندازی شد به دارندگان خودرو‌های فرسوده سهمیه داده‌اند تا بتوانند در این طرح شرکت کنند، اما رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور می‌گوید این متقاضیان همانند متقاضیان طرح عادی باید ۱۰۰میلیون تومان در حساب خود مسدود کنند، با این تفاوت که برای آنها یک سال طول می‌کشد تا خودروی نو به دستشان برسد.

منبع : خبرگزاری صدا وسیما