پیام رئیس هیئت مدیره انجمن علمی مهندسی مدیریت پسماند ایران به مناسبت روز زمین پاک

دوشنبه 03 اردیبهشت 1403 ساعت 14:29

دکتر کرباسی عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران و رئیس هیئت مدیره انجمن مدیریت پسماند ایران در پیامی ضمن گرامیداشت روز زمین پاک، از عزم جدی انجمن در جهت کمک به نهادهای سیاست گذار و متولی مدیریت پسماندها با هدف بهبود شرایط مدیریت پسماند کشور خبر داد

در این پیام آمده است: پیامبر اکرم (ص) می فرمایند" از زمین حفاظت کنید به درستی که آن مادر شماست". براستی که میتوان این روایت را به عنوان برترین و کاملترین پیام محیط زیستی روز زمین پاک بر شمرد. انسان از خاک آفریده شده است، از انواع نباتات و منابع آبی و غذایی زمین تغذیه نموده، بواسطه منابع زمین برای خود سرپناه ساخته و هرگونه رشد و تکامل او در دامان زمین صورت پذیرفته و در آخر نیز به آغوش این مادر مهربان باز خواهد گشت. اما انسان پاسخ این سخاوت زمین را با آلودگی و تخریب روز افزون داده است.

بی تردید یکی از مهمترین دلایل و عوامل آلودگی زمین، تولید و دفع پسماندها می باشد. دفع پسماندها به عنوان یکی از 10 معضل اساسی محیط زیست در جهان مطرح می باشد که این معضل در کشورهای در حال توسعه به مراتب پررنگ تر بوده که کشور عزیزمان ایران نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. نامگذاری یک روز به عنوان روزجهانی زمین پاک نشان از اهمیت حفاظت از زمین دارد که متاسفانه از گذشته تا کنون صرفاً در حد یک شعار و اجرای برنامه های نمایشی و تبلیغاتی در این روز مورد توجه واقع شده است.

انجمن مدیریت پسماند ایران به پشتوانه سوابق و توان علمی، تخصصی و تجربی اعضای خود و شناخت جامع و کامل از چالشها و معضلات وضع موجود و فرصت های پیش روبه دنبال تحقق عینی و عملی شعار زمین پاک با کمک به نهادهای سیاست گذار و متولی مدیریت پسماند کشور در جهت مدیریت اصولی و علمی پسماندها و حذف و کاهش حداکثری اثرات سوء بهداشتی و زیست محیطی آن می باشد که امید است با تعامل حداکثری نهادها و سازمان های متولی، در آینده ای نزدیک شاهد تحقق این مهم و اقدامات اثر بخش باشیم.