سرانه تولید زباله در گلستان پایین‎تر از میانگین کشوری است

یکشنبه 04 مرداد 1394 ساعت 00:14
 سرانه تولید زباله در گلستان پایین‎تر از میانگین کشوری است
 در مقایسه با کشورهای توسعه یافته سرانه تولید زباله بالایی دارد سرانه تولید زباله در گلستان پایین‎تر از میانگین کشوری است.
 

به گزارش پسماند ایران،احمد سردار زاده  بیان کرد: از سال 1388 طرح تفکیک زباله از مبدا را در استان گلستان شروع کردیم که روزانه به طور متوسط 900 گرم زباله در گلستان تولید می‎شود که به تفکیک 560 گرم زباله‎های شهری و 340 گرم زباله روستایی را شامل می‎شود.
وی با بیان اینکه کاهش سرانه و کم تولید کردن زباله یکی از توصیه‎های دینی و جزو فرهنگ اصیل ایرانی محسوب می شود، افزود: یکی از اولویت‎های برنامه 1404 برای همه شهرها و استان‎ها طرح تفکیک از مبدا است و یکی از شاخصه‎های توسعه در جوامع مدیریت پسماند‎ها و فاضلاب است.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گلستان افزود: مدیریت پسماند یکی از اصولی‎ترین کار‎هایی که تعریف شده تفکیک زباله از مبدا است که مناسب‎ترین اقدام جداکردن زباله‎های تر و خشک توسط مردم صورت گیرد. سردارزاده بیان داشت: شهرداری‎ها متولی تفکیک زباله از مبدا هستند که امیدواریم بتوانند این طرح را اجرایی کنند و چون طرح تفکیک مبدا یک تکلیف قانونی است صرفا آمادگی یک شهرداری نیست.
وی گفت: کمیته‎های طرح حمایتی تفکیک زباله از مبداء را در 14 شهرستان ابلاغ کردیم و از طریق معاونت عمرانی و دفتر امور شهری و شهرداری استانداری و همه ظرفیت انتظامی و قضایی و مدیریت شهری شهرستان استفاده شده است. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گلستان اظهار کرد: کمیته‎ها را به مسئولیت فرماندار شهرستان و حضور همه دستگاه‎های متولی تشکیل دادیم اما تقریبا 4 الی 5 شهر استان استارت کار را زدند که از جمله می‎توان به شهرهای کلاله، علی‎آبادکتول، انبارالوم و گنبد کاووس اشاره کرد.
سردارزاده گفت: گرگان به عنوان مرکز استان جزو اصلی ترین نقطه در مدیریت شهری است خوشبختانه طرح جامع تفکیک زباله از مبداء توسط خدمات شهری شهرداری ارائه و تصویب شد و در مرحله انتخاب پیمانکار است.
وی درپایان بیان داشت: تفکیک زباله از مبدا جزو طرح‎های بسیار سخت و ظریفی است که پیمانکار باید توانمندی و تخصص خوبی داشته باشد که انشالله شهرداری مربوطه بتواند بستر مناسبی را آماده کند برای آموزش و فرهنگ‎سازی که این طرح به نوع مطلوبی برسد.

منبع : خبرگزاری پانا