طرح تولید فرآورده‌های نفتی از زباله در کیش به اجرا درآمد

پنجشنبه 08 مرداد 1394 ساعت 02:31
 طرح تولید فرآورده‌های نفتی از زباله در کیش به اجرا درآمد
نخستین طرح بازیافت ضایعات هیدروکربنی (زباله شهری) و تبدیل آن به فرآورده‌های نفتی و انرژی برق برای اولین بار در کشور به مرحله عملیاتی رسید.

مجری طرح تولید سوخت از زباله گفت: این طرح ابتدا در مدل آزمایشگاهی و بعد در مدل پایلوت صنعتی با هزینه‌ای معادل 40 میلیون تومان در جزیره‌کیش اجرا و پس از بازدید کارشناسان معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری برای این طرح تاییدیه صادر شد.
وی افزود: این طرح از پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، پارک پردیس تهران، کانون ملی فرآوری قیر طبیعی ایران، معاونت علم و فناوری و همچنین معاونت آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست کل کشور، تاییدیه دریافت کرده است. رامین حبیبی با اشاره به اینکه این طرح اساساً یک طرح دوستدار محیط زیست است گفت:‌ دستگاه ساخته شده قادر است کلیه ضایعاتی مانند نایلون، پلاستیک، لاستیک موجود در زباله شهری که تا 300 سال در محیط زیست باقی می‌مانند را در مدت 6 ساعت به سوخت تبدیل کند. وی گفت: این فرآیند اساسا دفن ندارد، یعنی پس از پردازش زباله در این فرآیند هیچگونه پسماندی دفن نمی‌شود و باقی‌مانده مواد در رآکتورها به صورت دوره‌ای از رآکتورها خارج می‌شود که دارای ارزش اقتصادی بسیار بالایی است.
مجری طرح تولید سوخت از زباله افزود: در این طرح سالانه و تنها در جزیره کیش 5 هزار و پانصد تن گازوئیل از بازیابی ضایعات لاستیک، پلاستیک، تایر، روغن سوخته، زباله‌های شهری، با استفاده از فرآیند پیرولیز کاتالیستی (ذوب شدن در مجاورت حرارت در محیطی بدون اکسیژن) تولید خواهد شد که این میزان سوخت صرف تولید برق و مصرف خودروها و تجهیزات مستقر در سایت بازیافت خواهد شد.
وی افزود: با اجرای این طرح جزیره کیش اولین نقطه‌ای در کشور خواهد بود که در راستای سند چشم‌انداز ایران 1404 دفن زباله را به صفر خواهد رساند و با تولید انبوه این دستگاه می‌توان دفن زباله را در کشور پایان بخشید. حبیبی با اشاره به صرفه‌جویی ارزی بالای این طرح گفت: هم‌اکنون هزینه ورود دستگاه‌های مشابه خارجی که حتی ارزش افزوده خروجی‌های این طرح ایرانی را هم ندارند مبلغی در حدود 400 میلیارد ریال است. این پژوهشگر و مهندس محیط زیست افزود: قیمت نهایی این دستگاه تنها 150 میلیارد ریال است که ارزش افزوده محصولات خروجی از آن یعنی گازوئیل و دوده صنعتی در صنایعی همچون لاستیک‌سازی، ساخت و ساز و... کاربرد دارد بسیار بالا است.