دفن زباله‌ بصورت بهداشتی مهمترین اولویت مدیریت پسماند استان بوشهر است

یکشنبه 18 مرداد 1394 ساعت 01:07
دفن زباله‌ بصورت بهداشتی مهمترین اولویت مدیریت پسماند استان بوشهر است

به گزارش روابط عمومی استانداری، شاپور رستمی در کارگروه مدیریت پسماند با بیان اینکه امروزه یکی از مهمترین دغدغه‌ها در محیط زیست کنترل پسماندها است تصریح کرد: یکی از مهمترین آلودگی‌های زیست‌محیطی وجود زباله‌ و نخاله‌هاست و دفن این زباله‌ها به روش بهداشتی و کارخانه‌ای با روش‌های جدید روز دنیا یک ضرورت است.
وی نقش ساماندهی وضعیت پسماندها در حفظ سلامت جامعه را موثر دانست و گفت: اکنون تولید زباله در استان بوشهر روزانه بالغ بریکهزار و 100تن است که بر این اساس سرانه تولید زباله در استان بوشهر که بالغ بر یک کیلوگرم است نسبت به میانگین کشوری که 800گرم است رقم بالایی است.
معاون امور عمرانی استاندار بوشهر دفع بهداشتی و دفن صحیح آن را یک ضرورت دانست و گفت: با توجه به اینکه شهرساحلی بوشهر محل مناسبی برای دفن و ایجاد کارخانجات بازیافت زباله نیست لازم شد طرح‌ مطالعاتی و تحقیقاتی انجام شود که بهترین گزینه یکی از روستاهای تنگستان تعیین شد.
رستمی بیان کرد: محل انتخاب دفن زباله برای شهرهای بوشهر و تنگستان از محل مسکونی روستائیان فاصله زیادی دارد و ساخت این محل نه تنها مشکلات زیست محیطی ندارد بلکه با اجرای دقیق آن ضمن ایجاد اشتغال برای اهالی، زمینه تولید انرژی برق، مصالح ساختمانی سبک و کود برای کشاورزی ارگانیک فراهم می‌کند.
وی تولید زباله را به‌عنوان طلای کثیف در جهان نام برد و افزود: امروزه از تولید زباله با سرمایه‌گذاری ضمن تولید انواع محصولات به‌عنوان یک منبع درآمد به آن نگاه می‌کنند.
معاون امور عمرانی استاندار بوشهر محل دفن زباله شهر بوشهر را کاملا نامناسب و غیر بهداشتی دانست و گفت: دفن زباله‌های شهر بوشهر ضمن اینکه مشکلات زیست محیطی برای ساکنین فراهم کرده است آن منطقه را نا زیبا جلوه داده است. فرماندار تنگستان هم در این نشست از اختصاص اراضی یکی از روستاهای این شهرستان برای محل دفن زباله‌های بوشهر و تنگستان انتقاد کرد و گفت: مکانی که برای این منظور در نظر گرفته شده است مشکلات زیست محیطی برای مردم فراهم می‌کند که لازم است مکان دیگری در نظر بگیرید.
احمد جعفری نسب تاکید کرد: اجرای این طرح در این منطقه و وجود تصفیه خانه فاضلاب در نزدیکی تنگستان که مشکلات فراوان زیست محیطی ایجاد کرده است موجب عدم رشد و توسعه منطقه می‌شود بگونه‌ای که از حضور سرمایه‌گذاران برای طرح‌های اقتصادی جلوگیری می‌کند. در این نشست بر بررسی بیشتر مکان تعیین شده با حضور کارشناسان حفاظت محیط زیست تاکید شد.