رودخانه های بروجرد در اسارت زباله ها

یکشنبه 25 مرداد 1394 ساعت 17:03
رودخانه های بروجرد در اسارت زباله ها
رودخانه های بروجرد در اسارت زباله ها

امروز مردم برای تجدید روحیه و تامین آرامش درونی به صدای آب و طبیعت پناه می برند و در ایام مختلف سال به ویژه فصول گرم و روزهای تعطیل برای گذراندن اوقات فراغت و غلبه بر خستگی ها از عطر دل انگیز طبیعت و نسیم خنک آب نهرها و رودخانه ها بهره مند می شوند.
متاسفانه در دهه اخیر این نعمت های خدادادی و زیبا مورد بی توجهی و خودخواهی انسان ها قرار گرفته و انبوهی از زباله و نخاله، نفس رودخانه ها و نهرها را بریده اند.
شفافیت و گوارایی آب این نعمت های خدادادی به خاطر رها کردن زباله ها در نهرها در حال کدر شدن است و هر بار که برای تفریح به این مکان های طبیعی می رویم شاهد تغییر شکل ظاهری بستر نهرها و رودخانه ها هستیم. رودخانه گلرود بروجرد در منطقه ونایی از جمله رودهایی است که در تسخیر انبوهی از زباله ها قرار گرفته است. ای کاش افرادی که برای خوشگذرانی و تفریح به دامان طبیعت می روند، حرمت این نعمت های خدادادی را حفظ و از رها کردن زباله های خود در طبیعت خودداری کنند.
حجم زیادی از پس مانده مواد غذایی، ظروف یکبار مصرف، بطری های پلاستیکی و شیشه ای و حتی پوشاک عرصه را بری خروش رودخانه ها تنگ کرده و دیگر از گوارایی و پاکی آن خبری نیست. متاسفانه امروزه ظروف یکبار مصرف پلاستیکی به دلیل سبکی وزن و قابل دسترس بودن حجم بالایی از زباله ها را به خود اختصاص داده اند و رها کردن آنها در طبیعت، مرگ آبزیان و سایر جانوران را به همراه دارد.
به رغم تلاش های تشکل های مردم نهاد حوزه محیط زیست و دوستداران طبیعت که در آیین های مختلف اقدام به پاکسازی طبیعت می کنند، انبوهی از زباله ها در دامان طبیعت و بستر نهرها و رودخانه ها وجود دارد که همانند کلافی سر در گم، شاخه ها، بوته ها و سنگ های اطراف را محاصره کرده اند.
رییس اداره حفاظت محیط زیست بروجرد در این باره گفت: رودخانه ها به دلیل ورود پساب واحدهای تولیدی و صنعتی، فاضلاب شهری و روستایی و پساب اراضی کشاورزی فرصت خود پالایی ندارند. مصطفی مصطفی وند افزود: ورود نخاله ها، پسماندها و آلاینده هایی که از روستاهای بالا دست وارد رودخانه ها می شوند، جلوی رشد آبزیان و گیاهان را می گیرد.
وی وضعیت نامناسب رودخانه های بروجرد را یک سونامی زیست محیطی دانست و اظهار کرد: از آنجا که رودخانه ها مرز ندارند و از همه شهرها و روستاها عبورمی کنند، حفظ و احیای آنها نیازمند عزم عمومی است که اگر این وضعیت مدیریت نشود و جلوی برداشت های بی رویه از بستر رودخانه و تعرض به آن گرفته نشود، قهر طبیعت دامان ما را خواهد گرفت.
وی از شهروندان خواست تا در هنگام تفریح در دامان طبیعت به منظور حفظ محیط زیست و احیای رودخانه ها زباله های تولیدی را در کیسه زباله ریخته و به سطل و یا مکان جمع آوری زباله برسانند و از پراکنده کردن آن در طبیعت پرهیز کنند. وی به افزایش استفاده مردم از ظروف یکبار مصرف اشاره کرد و گفت: ظروف یکبار مصرف پلاستیکی به این دلیل که سال های زیادی برای تجزیه زمان نیاز دارند علاوه بر داشتن خطراتی برای سلامتی انسان، خسارات فراوان و جبران ناپذیری به طبیعت وارد می کنند و بافت خاک و سایر عناصر طبیعی را تحت تاثیر قرار می دهند.
براساس آمارهای موجود سرانه تولید زباله در بروجرد حدود 750 گرم است و روزانه بالغ بر 170 تن زباله از سطح شهر بروجرد جمع آوری می شود که 70 درصد این زباله ها تر و قابل بازیافت برای تهیه کودهای کشاورزی هستند و 30 درصد این زباله ها شامل زباله های خشک می باشد که 27 درصد آنها شیشه، کاغذ و فلز قابل جذب بوده و سه درصد قابل جذب نیستند.
به امید روزی که فرهنگ حفاظت از محیط زیست در میان تک تک افراد جامعه نهادینه شود و همه برای حفظ کره زمین تلاش کنند تا نسل های آینده نیز طعم خوش موهبت های خدادادی را بچشند.

 

گزارش از آتوسا آزرم

منبع : ایرنا