کارخانه بازیافت زباله سردشت در گیر و دار اداره ای مانده است

دوشنبه 26 مرداد 1394 ساعت 04:23
کارخانه بازیافت زباله سردشت در گیر و دار اداره ای مانده است
برای احداث کارخانه بازیافت زباله سردشت هنوز زمین آن نیز جانمایی نشده است.

به گزارش پسماند ایران، دادود نباتی در گفت و گو با بُلفَت اظهار کرد: اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار سردشت در فروردین امسال از کارخانه بازیافت زباله و تولید کود کمپوست شرکت بوستان سبز قشم به منظور احداث کارخانه مشابه در شهرستان سردشت بازدید کردند.ش
سخنگوی شورای اسلامی شهر سردشت افزود: طبق توافقات اولیه تهیه زمین و تامین زیرساختهای خدماتی از قبیل آب، برق و تلفن برعهده شهرداری سردشت خواهد بود و شرکت بوستان سبز قشم نیز بایستی کارخانه 250 تنی بازیافت پسماند را برابر استانداردهای روز خریداری، نصب و راه اندازی کند.
نباتی گفت: متاسفانه تاکنون به غیر از بررسی های اولیه و بازدید از کارخانه بازیافت قشم و همچنین مقداری کاغذ بازی هیچگونه اقدام عملی برای جانمایی زمین و احداث آن صورت نگرفته است.
وی خاطر نشان کرد: تنها امید ما به فرمانداری سردشت بسته است تا اینکه زمین را با کمک منابع طبیعی در اختیار متولیان احداث کارخانه قرار دهد چون اولویت اول برای احداث کارخانه جانمایی زمین است.
وی از تامین وام برای احداث کارخانه خبر داد و افزود: در فروردین امسال طی سفری به تهران وزارت کشور قول دادن وام برای احداث این کارخانه را به اعضای شورا داد و حتی در این راستا قول تامین بخشی از هزینه ها را هم تقبل کرد. عضو شورای اسلامی شهر سردشت با اشاره به ( هزینه –فایده) اجرای این طرح در شهرستان، تصریح کرد: زباله هایی که تا دیروز چندش آور و زشت و نمای شهر را به هم می زدند در شرایطی که این کارخانه احداث شود به طلای کثیف تبدیل می شوند که تمام هزینه ها را توجیه پذیر می کند
وی در جواب به این سوال که شهرداری سردشت بعنوان متولی پیدا کردن زمین و کارهای مربوط آن تعیین شده است، گفت: منابع طبیعی از ما خواسته تا زمین را پیدا کرده و بعد کارشناسان آنها تایید کنند اما برای جلوگیری از این دور باطل بایستی کارشناسان منابع طبیعی و شهرداری در این مورد اقدام کنند.
بر اساس گزارش بُلفَت، شهردار سردشت در جلسه خرداد ماه کارگروه مدیریت پسماند شهرستان از نبود اعتبارات و عدم امکانات در جمع آوری پسماندهای شهری گلایه داشت و گفت: روزانه در شهر سردشت 60 تن زباله با تعداد 21 نفر کارگر و همچنین 7 دستگاه خاور اسقاطی که از رده خارج شده اند برای جمع اوری زباله به کار می روند که تنها برای نگهداری این وسایل نقلیه ماهیانه هزینه های هنگفتی بر شهرداری تحمیل می شود.
ابراهیم سلطانی در این خصوص به وجود دو شرکت بازیافت زباله که برای سرمایه گذاری و انتقال دستگاه های لازم اعلام آمادگی کرده بودند اشاره کرد و افزود: در صورت تامین زمین یکی از دو شرکت بازیافت زباله در سردشت دایر خواهد شد که در مجموع برای این کار در 15 کیلومتری شهر سردشت مقدار 5 هکتار زمین نیاز است.
شهرهای سردشت، ربط و میراباد به دلیل شرایط توپوگرافی و زیست محیطی، وضعیت نامناسبی برای دفن زباله های شهری در شرایط حاضر دارند که با احداث چنین کارخانه ای هر سه شهر به همراه نلاس از امکانات آن برخوردار بوده و هزینه های مربوطه نیز بین آنها تقسیم می شود.