تفکیک زباله از مبدأ به صورت جدی در قزوین اجرایی شود

پنجشنبه 29 مرداد 1394 ساعت 11:22
تفکیک زباله از مبدأ به صورت جدی در قزوین اجرایی شود

عضو کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قزوین با تأکید بر اینکه موضوع تفکیک زباله از مبدأ در قزوین باید به شکل جدی دنبال شود، افزود: یکی از مهمترین موضوعات در حوزه خدمات شهری اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ بوده است.
به گزارش پسماند ایران، محمدرضا صدیقی پیش از ظهر امروز در جلسه شورای اسلامی شهر قزوین با تأکید بر اینکه تفکیک زباله از مبدأ یکی از موضوعات مهم در توسعه شهری به شمار می‌آید، اظهار کرد: تفکیک زباله سه مرحله اصلی دارد، مرحله نخست به تفکیک در منازل اختصاص دارد، مرحله دوم به جداسازی در معابر اصلی و فرعی یعنی کوچه‌ها و خیابان‌ها اختصاص داشته و مرحله سوم در سایت جمع و دفن پسماند معنا می‌یابد.

وی با بیان اینکه از مدت‌ها قبل پیشنهاد اعمال طرح تفکیک از مبدأ از سوی شهرداری به شورای اسلامی شهر داده شد تا نسبت به اجرای کامل این طرح در قزوین اقدام کند، ادامه داد: ولی اجرای کامل و گسترده این طرح تاکنون رخ نداده است.

عضو کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قزوین برای اجرای گسترده و کامل این طرح در قزوین به شهرداری پیشنهاد داد: سازمان مدیریت پسماند نسبت به ساخت و نصب مخازنی برای زباله‌های تفکیک شده با رنگ‌های مختلف در خیابان‌ها و کوچه‌های اصلی و فرعی اقدام کنند تا مردم زباله‌های تفکیک شده را در سطل‌های مخصوص بگذارند.
صدیقی همچنین برای اجرایی شدن موضوع تفکیک زباله از مبدأ بیان کرد: پس از تأمین مخازن مربوطه و اختصاص آنها به منازل، آموزش‌های شهروندی از طریق رسانه‌های ارتباط جمعی و نصب ابزارهای تبلیغات محیطی همچون بیلبورد، بنر، فیکسچر و تیربرد و آموزش چهره به چهره می‌تواند بسیار مهم و اساسی باشد.
این مسئول یادآور شد: اگر آموزش‌های لازم به مردم داده شده و مردم همکاری لازم را به عمل آورند، زباله‌ها به شکل تفکیک شده از مبدأ تحویل گرفته و به جایگاه دفن زباله محمدآباد انتقال داده شود، اقدام بسیار مهمی در امر ساماندهی زباله‌ها به خصوص برای تبدیل به کمپوست انجام گرفته است.
عضو کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قزوین با تأکید بر اینکه شهروندان در دیگر موضوعات شهری ثابت کردند که به زیبایی و سلامت شهر اعتقاد دارند، عنوان کرد: توجه و اهتمام شهروندان به اینکه مسئولان مربوطه نسبت به جمع‌آوری افرادی که به شکل غیرقانونی و غیربهداشتی نسبت به جمع‌آوری زباله اقدام می‌کنند، ناشی از این است که به سلامت شهر خود اهمیت می‌دهند.
صدیقی اضافه کرد: مردم قزوین آمادگی دارند نسبت به تفکیک زباله در منزل خود اقدام کنند و این نیازمند همت مسئولان اجرایی است.

 

منبع : خبرگزاری فارس