استفاده از پسماندها در تولید برق، یک گزینه برتر در مدیریت شهری

یکشنبه 19 بهمن 1393 ساعت 17:42
استفاده از پسماندها در تولید برق، یک گزینه برتر در مدیریت شهری
تولید زباله و پسماندهای شهری در سراسر جهان رو به افزایش است

 

رییس شورای عالی استانها گفت: بازیافت و استفاده مجدد از زباله ها و بخصوص استفاده از پسماندها در تولید برق به عنوان یک گزینه برتر در مدیریت شهری مطرح است و همه ساله سهم تولید انرژی از آن رشد قابل توجهی دارد.
به گزارش پسماند ایران، غلامرضا بصیری پور روز یکشنبه در نخستین همایش تولید برق و انرژی پاک از زباله های شهری در سالن همایش های وزارت نیرو، اظهار داشت: تولید زباله و پسماندهای شهری در سراسر جهان رو به افزایش است، به طوری که مطابق برآوردها روزانه کاروانی به طول پنج هزار کیلومتر برای جمع آوری زباله ها در جهان نیاز است.
وی گفت: مطابق آمارهای بانک جهانی روزانه بیش از 3.5 میلیون تن زباله در سطح کره زمین تولید می شود که بخش عمده آن حاصل سبک زندگی شهری است و تا سال 2025 به روزانه بیش از شش میلیون تن خواهد رسید.
بصیری پور افزود: اثرات زیست محیطی ناشی از گازهای زباله سوز، انتشار گازهای آلاینده، آلودگی آبهای زیرزمینی و سطحی، احتمال بروز آتش سوزی و انفجار در محل دفن و غیره، از جمله آثار افزایش پسماندهاست و همین موضوع، مدیریت پسماندها و زباله ها در شهرها را به یکی از مهمترین موضوعات مدیریت شهری بدل کرده است.
وی خاطرنشان کرد: هم اینک بازیافت و استفاده مجدد از زباله ها و بخصوص استفاده از پسماندها در تولید برق به عنوان یک گزینه برتر در مدیریت پسماند شهری مطرح است و همه ساله سهم تولید انرژی از آن رشد قابل توجهی دارد.
رییس شورای عالی استانها تصریح کرد: کاهش هزینه های پردازش و دفع زباله، کاهش زباله ها، کاهش گازهای گلخانه ای و آلاینده های هوا و خاک، ایجاد ارزش افزوده، ایجاد فرصت های جدید شغلی و ایجاد درآمد و سودآوری برای مدیریت پسماند از جمله آثار و پیامدهای مثبت استفاده از پسماندها در تولید انرژی های پاک است.
وی با اشاره به ظرفیت 117 هزار نفری شورایی در سراسر کشور و 38 هزار شورا، این نهاد را یک ظرفیت بسیار مهم قانونی که بر همه امور کشور نظارت دارد، ذکر کرد و گفت: شورای عالی استانها تنها مرجعی است که مطابق اصل 100 قانون اساسی می تواند به مجلس طرح بدهد و باید از این ظرفیت در جهت توسعه انرژی های تجدیدپذیر استفاده کرد.
بصیری پور در پایان ابراز امیدواری کرد که با اجرای قانون مدیریت پسماندها، گامی مهم و اساسی در تحقق اصل 5 قانون اساسی که در آن بر حفاظت و صیانت از محیط زیست تاکید شده، برداشته شود.
گفتنی است؛ این همایش با همکاری وزارت نیرو، سازمان انرژی های نو ایران (سانا) و شورای عالی استان ها با اهداف ارتقای همکاری های بین سازمانی در حوزه مدیریت پسماند، دانش افزایی و ارتقای آگاهی های جوامع علمی و اجرایی حوزه های مدیریت پسماند کشور، مدیریت صحیح زباله های شهری و تولید برق از این زباله ها بر اساس انواع فناوری ها، حفظ منابع محیط زیست و جلوگیری از آلودگی آب های زیرزمینی و سیاست های تشویقی تولید برق پاک و تولید انرژی پاک برگزار شد.